Ak podnikáte v B2B sfére, LinkedIn môže byť pre vás veľmi prínosným kanálom, ale nemusí to tak byť vždy. Táto platforma má viac ako 1 miliardu používateľov, z čoho 65 miliónov sú osoby s vysokou rozhodovacou právomocou (riaditelia, majitelia firiem a pod.).
Na Slovensku je cca 753 000 používateľov LinkedInu, zistiť, koľko z nich sú B2B ľudia je ťažké, ale ak sa budeme riadiť svetovým pomerom, tak ich môže byť okolo 40 000 – 50 000 – je to ale iba hrubý odhad.
Pokiaľ chcete z platenej inzercie na tejto sociálnej sieti vyťažiť maximum, musíte vedieť efektívne pracovať s jednotlivými nástrojmi LinkedInu. Náklady (napr. cena za prekliknutie alebo cena za tisíc zhliadnutí) môžu byť vyššie ako pri štandardných platených kanáloch.
V tomto článku vám skúsime pomôcť nájsť odpoveď, či sú LinkedIn Ads pre váš projekt zmysluplná voľba a ak áno, do akej miery. Na začiatok sa pozrieme na to, aké typy platenej inzercie na LinkedIne existujú a v čom spočíva potenciál LinkedIn reklamy a na záver zhodnotíme, čo z toho sa môže hodiť vám.
Typy reklám v rámci Linkedin Ads
Existujú štyri hlavné druhy reklám na LinkedIne:
1. Sponzorovaný obsah. Ide o najbežnejší typ reklám LinkedIn, ktorý sa zobrazuje v informačnom kanáli (anglicky feed) ako natívna reklama. Môže mať formu článkov, videí alebo obrázkov. Dôležitou podmienkou na platený post je to, že text postu a webu, na ktorý sa odkazuje, musí byť v anglickom jazyku. Občas sa stáva, že ak slovenčinu šikovne zakamuflujte, tak vám reklamu spustí, nespoliehali by sme sa však na to pri tvorbe reklamnej stratégie.
2. Správy InMail. Sú to správy, ktoré môžete poslať priamo do schránky iného používateľa LinkedInu, s ktorým ešte nie ste v spojení. Môžu obsahovať HTML obsah, obrázky a dokonca aj videá. Je to skvelý spôsob, ako osloviť potenciálnych zákazníkov cielenými správami.
Publikum si môžete filtrovať podľa lokality, demografie, informácií o spoločnosti (názov, veľkosť, odvetvie priemyslu), záujmov, vzdelania a môžete použiť aj vlastný zoznam klientov/zákazníkov a nahrať do do LinkedInu, prípadne retargetovať používateľov vašej stránky. Za Správy InMail platíte formou kreditu a to podľa toho aký typ plateného účtu máte – netreba však počítať so stovkami/tisíckami správ, ale skôr s desiatkami.
3. Sales Navigator. Je osobitný, platený doplnok LinkedInu (79€ až 99€ mesačne), ktorý, okrem iného, ponúka aj službu InMail, len s detailnejšími možnosťami vyhľadávania a cielenia. Napríklad, so Sales Navigátorom môžete cieliť aj podľa rastu jednotlivých spoločností, čo klasická služba InMail neumožňuje.
Dobrá správa je to, že si tento nástroj môžete vyskúšať zdarma na jeden mesiac.
Sales Navigator je určený najmä pre predajné tímy a manažérov, ktorí potrebujú neustále vyhľadávať nové obchodné príležitosti. V rámci doplnku si môžete nastaviť aj upozornenia o aktivite vybraných spoločností a profilov a tieto notifikácie môžete v reálnom čase zdieľať s celým tímom.
4. Textové reklamy. Ide o reklamy, ktoré môžete vidieť na pravom bočnom paneli LinkedIn. Pozostávajú z nadpisu (do 25 znakov) a popisu (75 znakov) a obrázku, ktorý síce nie je povinný, ale je lepšie ho použiť, kvôli viditeľnosti reklamy, pričom LinkedIn neodporúča použiť logo alebo obrázok objektu, ale skôr profilový obrázok.
5. Dynamické reklamy. Vizuálne sú podobné textovým reklamám, ale ide o prispôsobené reklamy, ktoré sa menia na základe správania, záujmov a demografických údajov používateľov. Kritériá obsahu (dĺžka textu) sú rovnaké, ako v prípade textových reklamách, s tým, že obrázok je tu povinný a namiesto loga sa odporúča pridať prispôsobený obrázok.
6. Linkedin Lead Gen Form Ads. Ide o reklamy obsahujúce formulár na zachytenie potenciálnych zákazníkov, ktorý používateľom uľahčuje registráciu na vašu ponuku bez toho, aby opustili LinkedIn. Formuláre sa navyše automaticky vyplnia dostupnými údajmi z profilu LinkedIn používateľa.
LinkedIn odporúča do formulára zadať 3-4 otázky, pričom maximálny počet je 12 otázok. Najdôležitejším prvkom Lead Gen Form Ads je výzva na akciu (tzv. Call-to-action CTA), ktorá by mala byť krátka a výstižná. Zákazník by na základe CTA mal vedieť, čo dostane za vyplnenie formuláru.
Nižšie uvádzame príklad, kde digitálna komunikačná platforma Eltropy vyzýva používateľov, aby zistili, aká môže byť návratnosť ich investícií (“Know your ROI”), ak získajú bezplatnú analýzu svojho projektu.
Obsah platenej reklamy na LinkedIne
Pri tvorbe reklamy na LinkedIn treba brať ohľad na štyri hlavné prvky:
1. Kreatívy (obrázok alebo video). Je to prvá vec, ktorú ľudia uvidia, takže musí upútať pozornosť a vyvolať záujem. Pokúste sa použiť jasné farby a silné vizuálne podnety na rýchle upútanie pozornosti. V prípade dlhodobej inzercie pravidelne obmieňajte kreatívy, aby ste užívateľov nespamovali niečím, čo už videli.
2. Nadpis. Je to prvá vec, ktorú si diváci prečítajú, preto sa uistite, aby bol jasný, stručný a dostatočne pútavý. Nesnažte sa do nadpisu vtesnať priveľa, rozpíšete sa neskôr v popise. Namiesto toho sa zamerajte na jasné odovzdanie jednej správy, ideálne benefitu vášho produktu, služby alebo brandu.
3. Popis. Popis vašej reklamy by mal obsahovať viac podrobností o tom, čo ponúkate, a zároveň by mal motivovať ľudí k akcii. Podobne ako pri nadpise, snažte sa odkomunikovať nielen vlastnosti, ale aj benefity služby/produktu, ktorý ponúkate.
Keď ide o dĺžku textu, niekde sa hodia krátke, niekde dlhšie popisy, najdôležitejšie je, aby text bol dobre štrukturovaný, aby jednotlivé časti nadväzovali jedna na druhú nech čitateľ počas čítania nestratí záujem.
4. Výzva na akciu (Call-to-action – CTA). Vaše CTA je to, čo ľuďom povie, čo chcete, aby urobili ďalej. Či už je to návšteva vášho webu, vyplnenie formulára alebo nákup. Uistite sa, že výzvu na akciu komunikujete jasne a stručne, aby vaši potenciálni klienti presne vedeli, čo majú robiť.
Namiesto suchej výzvy “Vyplňte formulár”, môžete motivovať ľudí nejakým benefitom, ktorý dostanú, ak vyplnia formulár “Získajte demo verziu”, “Chcem bezplatnú konzultáciu”, “Mám záujem o cenovú ponuku”…
Všetky obsahové podklady LinkedIn reklamy treba testovať, najmä kreatívy, lebo tie sú dôležité v kontexte prvého dojmu. Uprednostnite tie podklady, ktoré mali lepší výkon, ale nezabúdajte ani na frekvenciu reklám – je to metrika, podľa ktorej zistíte, koľko priemerne vaša kampaň dosiahla impresií na jedného používateľa. Neexistuje univerzálny správny pomer, ale 1-2 zobrazenia (impresie) na používateľa za posledných 30 dní je určite málo a viac ako 10 pre väčšinu používateľov bude otravné.
Oplatí sa mi robiť platenú reklamu na LinkedIne?
Pokiaľ máte klasický B2C biznis (napríklad e-shop), tak definitívne nie. Ak však pôsobíte v B2B sfére, treba zohľadniť niekoľko dôležitých faktorov:
Aká je vaša cieľovka?
Ak chcete propagovať len na Slovensku, odporúčame spraviť si prieskum, koľko používateľov LinkedInu môže mať záujem o vaše služby alebo produkty. Určite si pozrite aj ako je na tom konkurencia – či vôbec majú aktívne LinkedIn stránky/profily, koľko majú reakcií na (neplatených) postoch.
Má vaša spoločnosť aktívnu LinkedIn stránku?
Predtým, než začnete s akýmkoľvek formátom LinkedIn reklamy, je želateľné mať aktívnu LinkedInovú stránku aspoň pár mesiacov, aby sa váš potenciálny klient mohol viac dozvedieť o vás na samotnom LinkedIne. Odporúča sa zverejňovať aspoň jeden príspevok za týždeň. Taktiež je dôležité, aby ste aj vy a váš tím (majiteľ, obchodníci a manažéri) mali aktívne profily na LinkedIne.
Postujte (aj) v angličtine.
Organické príspevky môžete zverejňovať v slovenčine, ale pokiaľ budete niektorý z nich chcieť sponzorovať, mal by byť v angličtine, inak vám LinkedIn nespustí reklamu.
Na LinkedIne by teoreticky všetci mali rozumieť angličtine. Pokiaľ nebudete používať shaekspearčinu, ale jednoduchšiu biznisovú angličtinu, tak vašim príspevkom porozumie každý.
Aké typy a formáty reklám sa mi (ne)hodia?
Na povedomie o značke sa môžu hodiť všetky typy kampaní, avšak sponzorované príspevky dokážu zachytiť najširšie publikum. Krátke textové reklamy sú zase lacnejšie, takže v prípade brand awareness odporúčame kombinovať tieto dva formáty.
Na zber leadov vám môžu stačiť Lead Gen Form Ads, ale pokiaľ hľadáte nové obchodné príležitosti, určite odporúčame vyskúšať InMail správy a využiť bezplatnú verziu Sales Navigatora.
Dynamické reklamy môžete použiť na zachytenie všetkých častí marketingového lievika. Majú dosť vysokú mieru interakcie, keďže sú personalizované, ale obmedzené sú len na desktopových používateľov a sú drahšie ako textové reklamy.
Čo chcete dosiahnuť? Ide vám o povedomie o značke alebo konverzie (leady, nákupy)? Zvážte či veľkosť a relevantnosť vášho publika má potenciál na dosiahnutie čísel, ktoré si predstavujete. Ak je vaša cieľová skupina na LinkedIne dostatočne prítomná, tak treba len nájsť ten správny spôsob na ich oslovenie.
Počítajte s vyššou CPC. Ako sme povedali aj na začiatku, náklady na LinkedIn môžu byť vyššie (v porovnaní s Meta Ads, alebo Google Ads), ale na žiadnej inej globálnej reklamnej platforme nenájdete toľko B2B príležitostí, ako na LinkedIne.
Ak si aj ďalej nie ste úplne istí, či pre váš biznis dáva zmysel robiť LinkedIn Ads, napíšte nám do ptagroup a určite vám poradíme. Nehrozí vám nič, maximálne káva 🙂