S novými nástrojmi na správu obsahu, zlepšeným tréningom AI modelov a väčšou kontrolou nad online dátami sa mení spôsob, akým používame internet. Avšak s týmito zmenami prichádzajú aj nové výzvy a etické otázky, ktoré si vyžadujú našu pozornosť. Je dôležité byť informovaní a pripravení prispôsobiť sa týmto novým trendom, aby sme mohli efektívne využívať všetky výhody digitálneho sveta a zároveň chrániť naše hodnoty a súkromie. Poďme sa spoločne pozrieť na to, aké zmeny priniesol september v digitálnom priestore.
META
Meta zvažuje typ predplatného, ktorý by umožnil používateľom vypnúť reklamy
Mark Zuckerberg dlhodobo tvrdil, že Facebook zostane bezplatnou službou. Avšak nové európske predpisy ohrozujú jeho schopnosť zhromažďovať údaje na cielenie reklám.
Meta preto zvažuje ponuku platených verzií Facebooku a Instagramu pre používateľov EÚ.
Čo by to znamenalo v praxi?
Používatelia, ktorí si zakúpia predplatné, sa vyhnú reklamám a súhlasom týkajúcim sa osobných údajov v oboch aplikáciách. Používatelia si teda budú môcť vybrať, či chcú platiť za odstránenie reklám. Predpokladá sa, že toto predplatné by mohlo stáť približne 6 dolárov mesačne.
Facebook umožňuje vytvorenie až 4 osobných profilov pre rôzne záujmy
Meta nám teraz dáva možnosť lepšie si zorganizovať naše online životy. Teraz si totiž pre každú oblasť svojho môžete vytvoriť vlastný osobný profil.
Meta sa k tomu vyjadrila nasledovne: “Či už ste na Facebooku nováčik alebo dlhoročný používateľ, možno budete chcieť oddeliť svoje osobné a profesionálne vzťahy, alebo budete chcieť ponechať jeden profil prepojený s komunitou, ktorej ste súčasťou, a ďalší profil len pre priateľov.”
Aj keď tento krok môže pôsobiť ako inovatívny prístup k sociálnym médiám, môže sa ukázať, že pre niektorých používateľov bude komplikovaný. Musíte totiž prechádzať medzi viacerými profilmi a sledovať rôzne upozornenia.
Instagram pridáva nový feed pre Reels – “Sledované”
Instagram pripravil malú, ale významnú aktualizáciu pre funkciu Reels, ktorá by mohla zmeniť, ako preskúmavate obsah. Doteraz ste mali na Reels len jeden kanál, ktorý kombinoval príspevky od účtov, ktoré sledujete, a odporúčané videá. Teraz si však môžete vybrať možnosť vidieť iba najnovšie videá od účtov, ktoré sledujete. Dá sa povedať, že Instagram si znova “požičal” fuknciu, ktorá funguje na TikToku so záložkami “For You” a “Following”.
Do nového feedu sa dostanete tak, že kliknete na názov Reels v ľavom hornom rohu obrazovky a vyberiete možnosť Sledované.
Instagram prináša možnosť zdieľať príspevky iba s blízkymi priateľmi
Instagram pokračuje v prispôsobovaní svojej platformy meniacemu sa správaniu používateľov. Podľa najnovších prieskumov si totiž používatelia oveľa viac obsah medzi sebou zdieľajú súkromne. Instagram preto teraz umožňuje zdieľať svoje príspevky iba s “blízkymi priateľmi”, čo znamená, že obsah bude dostupný len pre vybraný okruh kontaktov.
Táto nová funkcia rozširuje možnosti, ktoré Instagram zaviedol v roku 2018 pre Stories – tzv. “Blízki priatelia”. Odvtedy boli pridané rôzne prvky, ale niektorí používatelia si priali mať možnosť vytvoriť príspevky iba pre túto uzavretú skupinu.
Meta predstavuje nový dizajn loga Facebooku
Ak ste tento týždeň zavítali na Facebook, možno ste si všimli niečo nové – jemné, no pôsobivé zmeny v jeho logu a farbách. Ide o súčasť rebrandingu, ktorý Meta, materská spoločnosť Facebooku, zaviedla so zámerom aktualizovať vzhľad značky. V rámci tohto rebrandingu sa logu Facebooku dostalo hlbšieho odtieňa modrej farby, čím sa zdôraznila jeho ikonické „F“. Taktiež bola zavedená nová paleta farieb a aktualizované emodži reakcie.
TIKTOK
TikTok pridáva centralizovanú peňaženku na správu transakcií v aplikácii
Táto peňaženka bude slúžiť na sledovanie transakcií spojených s mincami TikTok a odmenami, ktoré môžete použiť na nákup virtuálnych položiek a odmeny pre tvorcov obsahu. Je to krok smerom k poskytnutiu používateľom možnosti nakupovať pomocou mincí TikTok, ale už teraz vyvoláva obavy ohľadom čínskeho vplyvu v miestnych ekonomikách.
V niektorých krajinách, ako je Indonézia, čelí TikTok obmedzeniam v oblasti e-commerce kvôli obavám z predátorských cien a vplyvu na miestne podniky. Regulátori v týchto krajinách sledujú prístup platformy k obchodu veľmi pozorne.
I napriek týmto obmedzeniam sa TikTok snaží rozvíjať svoje nákupné funkcie, pričom hlavným hnacím motorom rastu v tomto smere bolo in-stream obchodovanie v Číne, kde je aplikácia známa ako “Douyin.” TikTok sa snaží tieto skúsenosti aplikovať na globálny trh, ale zatiaľ nie je isté, ako rýchlo a do akej miery na to používatelia v rôznych regiónoch zareagujú.
YOUTUBE
YouTube predstavuje nové nástroje pre tvorcov vrátane generatívnej AI
YouTube prichádza s generatívnym prvkom AI nazvaným „Dream Screen“, ktorý umožní tvorcom pridávať pozadie generované AI do ich videí. To znamená, že vaše videá môžu teraz mať kreatívne, nápadité pozadia vygenerované umelou inteligenciou. YouTube skáče na trend zavádzania generatívnych prvkov AI do sveta sociálnych médií, ktorý je najviac viditeľný na Snapchate, TikToku a Instagrame.
Navyše YouTube prichádza s novou bezplatnou aplikáciou na úpravu videa s názvom „YouTube Create“, ktorá má pomôcť tvorcom vytvárať lepšie videá. S touto aplikáciou budete môcť upravovať zvuk, pridávať titulky a efekty, pristupovať k bezplatnej hudbe a skladbám a dokonca svoje videá priamo zverejňovať na YouTube.
Navyše sa testuje nový nástroj na generovanie nápadov od AI, ktorý pomôže vytvárať obsah na základe tém a trendov, čo môže pomôcť získať viac divákov a sledovanosti.
ZAUJÍMAVOSTI
Google povolí webovým administrátorom blokovať používanie ich stránok na školenie AI
Google nám prináša nový nástroj s názvom „Google-Extended“, ktorý dáva webovým administrátorom viac moci nad tým, kto môže používať ich obsah. Tým pádom môžu rozhodnúť, či umožnia generatívnym modelom AI prístup k ich dátam.
Prečo to je dôležité? OpenAI a iné organizácie už dávno zbierajú dáta z webu na tréning svojich modelov AI. Teraz sa zdá, že Google sa snaží pridať ďalší stupeň kontroly a transparentnosti.
Septembrové online novinky nám jasne ukazujú, že digitálny svet je neustále v pohybe. Od zmeny v dizajne Facebooku po nové nástroje pre tvorcov na YouTube, tieto zmeny majú vplyv na to, ako komunikujeme, zdieľame obsah a vytvárame spoločný online priestor.