Úspešne sme vkročili do nového roku 2019! Ešte predtým, než sa vrhnete na plnenie zoznamu novoročných predsavzatí, pozrite sa spolu s nami na premeny digitálneho sveta z predošlého mesiaca.
Kto nepoužíva stories, ako keby ani nebol! Vieme, že to netreba preháňať, ale stories v online kraľujú:
Ak si pamätáte, v minulých online novinkách sme vám referovali, že stories, špeciálne instagramové, sú absolútnym online trendom a ich dôležitosť bude naďalej eslakovať.
Blízki priatelia v príbehoch, ale aj pripomínanie publikovaných stories
Od začiatku decembra môžete zdieľať svoje stories s vybranou skupinou followerov, ktorá sa označuje ako CLOSE FRIENDS LIST alebo jednoducho BLÍZKI PRIATELIA.
Váš zoznam vidíte iba vy. Ak zdieľate zážitky cez príbehy s úzkou skupinkou, ľudia zo zoznamu vidia vašu story v zelenom krúžku miesto ružového. Inak je to absolútne diskrétna záležitosť – a práve preto si IG sľubuje ešte väčšiu aktivitu na tejto platforme. Význam selekcie ľudí vidí aj pre biznis profily, ktoré budú môcť svoje produkty smerovať konkrétnym zákazníkom.
Instagram testuje aj novinku ON THIS DAY, v rámci ktorej vám pripomenie príbeh, resp. všetky príbehy, ktoré ste pred rokom v tomto čase vyzdieľali.
Pozeranie feedu ako strories? A navyše osobnejšieho?!
Predstavte si, že feed na instagrame nebudeme scrolovať smerom zdola-nahor, ale budeme si ho prezerať ako storky. Divné? Súhlasíme. Cieľ je však (ako inak) upriamenie pozornosti na stories prostredníctvom Instagramu, nakoľko stories už fungujú skoro na všetkých významných sieťach. Ak to prečítate až dokonca, zistíte, na akých ďalších sieťach sa platforma príbehov plánuje.
SIDE-SCROLLING FEED VIEW je zatiaľ len v režime testovania, no ak sa stane skutočnosťou, možnosť klasického prezerania by mala ostať v nastaveniach používateľov dobrovoľná …ale len na určité obdobie.
Keď už padla reč o feede na IG, tak by ste mali vedieť, že feed bude onedlho aj personalizovaný. Takže produkty, ktoré by sa vám mohli páčiť, sa budú zobrazovať v samostatnom okne s možnosťou nákupu. Instagram vám vlastne na základe vašich preferencií vytvorí odporúčania na potenciálny nákup.
A bonus pre nadšencov hlasoviek: na IG si už môžete v súkromných správach posielať hlasové správy! Opäť je život o čosi jednoduchší.
Watch Party, lokálne spravodajstvo, hodnotenie komentárov aj boomerangy v správach
Obľuba komentovania a konzultovania toho, čo sa deje vo videách, televíznych programoch alebo seriáloch sa dostala na úroveň nového panelu na Facebooku – WATCH PARTY. Videá môžete pozerať s vašimi priateľmi, v aktuálnom čase komentovať, komunikovať či robiť rozpravy o tom, čo sa tam deje.
Ak obľubujete vytváranie si online zoznamu z príspevkov na FB alebo IG, FB vám od decembra umožňuje vaše uložené príspevky v kolekciách zdieľať aj s vašimi priateľmi.
Najväčšia sociálna sieť spustila (zatiaľ len testovací režim) hodnotenia kvality komentárov. Bude to fungovať tak, že pri komentároch zahlasujete – šípkou hore alebo dole – podľa toho, ako sa vám zdal byť komentár relevantný. Zlé či zbytočné komentáre by sa mali lepšie selektovať od tých, ktoré sú k téme.
Facebook taktiež testuje novinku lokálneho facebookového spravodajstva v samostatnej sekcii v novinkách. Zatiaľ sa testuje v 400 amerických mestách a v niekoľkých mestách v Austrálii. Sekcia sa volá „TODAY IN (NEW ORLEANS)“ a zobrazia sa vám v nej všetky novinky či témy, ktoré s danou lokalitou súvisia.
V messengeri sa môžeme tešiť z troch čerstvých novotín vo fotoaparáte:
- môžeme používať boomerangové minividejká, na ktoré sme zvyknutí najmä z IG
- vylepšíme si selfie s rozostreným pozadím
- vypeckujeme svoje fotky implikovaním pohyblivých smajlíkov do fotky prostredníctvom rozšírenej reality (AR).
Na toto sme čakali!
Youtube
Koniec fejkovým účtom?
Majstri z dielne YT, podobne ako minulý mesiac majstri na IG, prečisťujú účty, ktoré majú veľa subscriberov od tých fejkových a zaplatených. Pomaly sa približujeme k transparentnejšiemu svetu. Jupí!
Stories vládnu aj mimo instagramu:
STORIES NA YT. Je to realita. Sieť, ktorej primárnou úlohou je šírenie pohyblivého obrazu sa pridala do klubu stories run the world. Už aj na YT budete môcť zdieľať svoje zážitky. Teda, zatiaľ to môžu robiť len VIP členovia tejto komunity – tí, ktorí majú nad 10 K subscriberov. Inak zostáva všetko ako sme zvyknutí aj na iných kanáloch: texty, nálepky, filtríky… len ich trvanie nebude 24 hodín ale 7 dní. (Šepká sa tiež, že stories sa onedlho dočkáme aj na Pintereste a Twitteri.)
Ďalšia skvelá fleška: Koniec poznámkam/anotáciam/otravným popiskom trčiacim cez celú plochu s preklikom na inú stránku na YT! Dňa 15.1.2019 Youtube zmaže všetky takéto poznámky. Editovať a pridávať sme ich nemohli už od mája 2017, teraz nás konečne opustia už navždy. Hip hip huráá!
Dňa 15.1.2019 Youtube zmaže všetky anotácie s preklikom vo videách.
Na Youtube sa spustilo tiež AUTOMATICKÉ PREHRÁVANIE VIDEÍ na domovskej ploche v appke.
Čiže, ak si otvoríte aplikáciu, videá sa vám po novom automaticky prehrajú, ale bez zvuku. Teda ak stojíte na autobusovej zastávke, strašne chcete vidieť nejaké video, ale máte strach, že zvuk bude vypeckovaný a budete stredobodom neželanej pozornosti, môžete veselo pozerať bez strachu. Nič prelomové, ale s istotou prispôsobené generácii teenegerov. Čo je podstata – videá budú mať oveľa viac zobrazení.
Heštegy v mapách aj niekoľko kozmetických vylepšení
Z Google Maps prišla novinka v podaní pridania heštegov: ak si tam zadáte všeobecne názov objektu a k tomu priradíte hešteg, vyhľadá vám presné lokácie, kde to nájdete. Vy si budete môcť vybrať.
Špecifické miesta už nebudeme musieť vyhľadávať klasicky cez Google, napr. dogfriendly kaviarne, rovno to šupnete cez hešteg do máp. Na maps-heštegy si ešte trošku počkáme – táto vychytávka u nás zatiaľ nie je dostupná.
Mimochodom, Googlu sa zaoblili sa hrany pri vyhľadávaní fráz v search bare. Čeknite si to, je to nenápadne, ale vizuálne príjemné. Okrem toho, vyhľadávač sa pri skrolovaní „pohybuje spolu s vami“. Rovnako má nový svieži dizajn aj prekladač.
V budúcnosti sa môžeme tiež tešiť na prehľadnejšie vyhľadávanie obrázkov bez čiernej plochy a veľkého rozmeru po rozkliknutí. Obrázky sa budú zobrazovať menšie, bez čiernej selektívnej plochy a na pravej strane prehliadača. Zatiaľ sa táto možnosť len testuje.