Používate Facebook ako jeden z komunikačných kanálov firmy? Nie je to tak dávno, kedy Facebook dosiahol prvýkrát vo svojej existencii miliardu unikátnych denných návštev. Áno, 1 zo 7 ľudí na celom svete sa počas jedného dňa prihlásil, aby bol v kontakte so svojimi priateľmi alebo blízkymi.
Aj to je jeden z dôvodov, prečo by sme dnes len veľmi ťažko našli spoločnosť, ktorá by ako súčasť svojej komunikácie nevyužívala aj túto sociálnu sieť. Je totiž ideálnym miestom, kde môžeme propagovať svoju podnikateľskú činnosť či podporovať firemné PR aktivity. Či už chceme dať do pozornosti svoj najnovší produkt alebo komunikovať s nahnevaným zákazníkom, Facebook predstavuje mocný nástroj, ako budovať svoju značku. Takáto komunikácia však napriek zdaniu nie je jednoduchá. Vyžaduje precíznosť, plánovanie a štipku kreativity. Nie je možné určiť univerzálnu stratégiu, každá spoločnosť je špecifická a môžu na ňu fungovať špecifické postupy. Môžeme však načrtnúť základné body, na ktoré sa pri komunikácii sústrediť.
Cieľ
Než začneme so samotnou tvorbou príspevkov pre našu stránku, musí nám byť jasný jej účel. Prečo vznikla? Aké sú naše ciele? Chceme budovať povedomie o značke, zvýšiť predaj alebo návštevnosť webu? Tomuto musíme podriadiť celú komunikačnú stratégiu. Do úvahy je ale nutné brať špecifiká Facebooku, najmä to, že je určený v prvom rade na zábavu a oddych. Preto je vhodné prispievať obsahom, kvôli ktorému má užívateľ dôvod sledovať Vašu stránku. Práve tu využijeme tú štipku kreativity, ktorú som spomínal skôr 🙂
Publikum a témy
Keď sme si ujasnili, aký je účel stránky, musíme sa zamerať na to, pre koho budeme písať. Akí sú naši fanúšikovia? Prečo sa nimi stali, čo ich zaujíma, nezaujíma. Odpovede na tieto otázky nám zároveň prinášajú aj návrhy na témy príspevkov. Tieto návrhy spolu s ostatnými myšlienkami a nápadmi si je dobré zapisovať. Keď príde moment „vážneho“ tvorenia príspevkov, stačí si dokument otvoriť a hneď máme množstvo nápadov. Ideálne je plánovať si príspevky vopred. Rozpísať, kedy a čo chceme postovať, aký typ príspevku. Zlepšuje to prehľad a príspevky sa nám lepšie delia a radia podľa typov. A teraz to hlavné: čo sú vhodné témy na príspevky? Čokoľvek! Píšte o vás ako firme/spoločnosti, o produktoch, službách, novinkách, informáciách, zaujímavostiach z danej oblasti, postujte správy, obrázky, videá, odkazy na články. Veľmi dobré sú firemné „pikošky“ – fanúšikovia ocenia, keď ukážete ľudskú tvár. Jednoducho informujte, aktualizujte, vzdelávajte, bavte. Striedajte vlastný obsah s cudzím. Najdôležitejšia je rôznorodosť, nechcete predsa svojich fanúšikov nudiť! Malý tip: Sledujte konkurenciu. Zistite, čo u nich funguje a nefunguje, inšpirujte sa, zistite, v čom ste lepší a využite to.
Prevedenie
Keď máme vymyslené témy príspevkov, musíme ich spracovať. Platí pravidlo, že obsah je najdôležitejší. Texty v príspevkoch, ktoré píšeme, majú byť krátke, výstižné, jednoduché a pútavé. Je dobré používať otázky či dopĺňanie viet, ktoré vo fanúšikoch podnecujú aktivitu. Najlepšie fungujú prirodzené príspevky, na ktorých nevidieť propagačný charakter. A na čo nesmieme nikdy zabúdať? Na dobrú gramatiku!
K textu sa snažte prikladať obrázok, resp. video či odkaz s obrázkom. Čo sa týka obrázkov, najlepšie je používať vlastné, ktoré nám vytvorí grafik, prípadne môžeme použiť fotky z rôznych fotobánk. Je dobré, ak po grafickej stránke vyzerajú obrázky jednotne, fanúšik ich dokáže okamžite identifikovať a spojiť si ich s danou značkou. Treba dávať pozor na správne veľkosti a tiež na pravidlo – maximálne 20% textu v obrázku. Ak je súčasťou príspevku video, pre lepšie cielenie a prehľad je vhodné ho nahrávať priamo na FB (ak nemáte vlastný YouTube kanál). Majte na pamäti, že atraktívny vizuál lepšie priláka pozornosť, preto mu venujte zvláštnu pozornosť.
Intenzita
Na otázku, koľko príspevkov je najlepšie zdieľať, sa nedá všeobecne odpovedať. Závisí to od viacerých faktorov. Dva až tri príspevky týždenne sú však v priemere tak akurát. Nemusíte to preháňať, ale na druhú stranu, keď raz začnete prispievať, mali by ste v tom pravidelne pokračovať. Ak však nemáte o čom, nepíšte nasilu. Vhodný čas na príspevok si zistíte podľa toho, kedy je najviac vašich fanúšikov online.
Plánovanie
Plánovanie hrá dôležitú úlohu nielen v komunikácii na sociálnych sieťach. Je dobré mať pripravené záložné možnosti v prípade nejakého zlyhania. Plán nám pomôže udržať konzistentnosť v prispievaní a podporí plnenie cieľa, či už ide o komunikačné alebo ekonomické ciele.
Príspevky sme teda vytvorili, naplánovali, zverejnili. A čo ďalej? Musíme komunikovať! Samotné príspevky nie sú jediným poslaním komunikácie na Facebooku. Odpisovať fanúšikom na komentáre, ukázať im, že tu sme pre nich, výrazne zlepší celkový obraz spoločnosti. Samozrejme, že sa môžu vyskytnúť aj negatívne reakcie. Pokiaľ však niesú krajne nevhodné, takéto príspevky nevymažeme, ale posnažíme sa o odpoveď. Je nevyhnutné, aby sme boli v odpovedi slušní, vysvetlili nedorozumenie, prípadne si priznali chybu, ospravedlnili sa a ponúkli riešenie.
A to najdôležitejšie na koniec: všetko musíme analyzovať, merať a vyhodnocovať. Len tak zistíme, čo má u nás a našich fanúšikov úspech a čo nie. Ak si však nie ste svojou komunikáciou úplne istý, neváhajte a kontaktujte nás.