Vítam vás pri prvej časti nášho pravidelného vzdelávania. Počas neho prebádame nielen dnes už známe vody oceánu online reklamy, ale zatúlame sa aj do jeho menej prebádaných morí a zátok. Spoločne tak objavíme všetky možnosti, ktoré nám tento svet ponúka. Predtým, ako sa vydáme na plavbu, predstavím vám našu loď. Tá bude našim dočasným domovom v neustále sa meniacich a búrlivých vodách internetovej reklamy. Jej meno je Google AdWords. Bez nej by sme naozaj ďaleko nezašli. Preto začneme od úplných základov a neskôr budeme pokračovať pokročilejšou problematikou, kedy si tento užitočný nástroj rozoberieme do hĺbky.
Čo je to Google AdWords?
Zjednodušene povedané, Google AdWords je veľmi účinný reklamný systém na tvorbu a správu googlovských reklám. Tie sú v súčasnosti najefektívnejšou a najpopulárnejšou formou online reklamy. Spoločnosť Google tento nástroj poskytuje komukoľvek zdarma. Zveľaďovať svoj biznis ním môže nielen obrovská korporácia, ale aj podnikateľ-samotár. Ten, kto nemá času nazvyš alebo nedisponuje potrebnými vedomosťami, zverí jeho správu do rúk špecialistovi. PPC špecialistovi. Prečo práve táto skratka? Základom fungovania AdWords je totiž práve tzv. PPC reklama.
PPC je skratka troch slov, a to Pay-Per-Click, čo v preklade znamená „plať za kliknutie“. Ponúka však aj možnosť platenia za 1000 zobrazení , či dokonca Pay-Per-Action, v rámci ktorej platíte za požadovanú akciu vykonanú zákazníkom na vašej stránke. Najrozšírenejšie je však práve spomínané PPC. “Platba za kliknutie” znamená, že platíte len za návštevníkov, ktorí reálne kliknú na internete na vašu reklamu. Google reklama vo vyhľadávacej sieti sa nastavuje vždy cez systém AdWords. Tá sa väčšinou zobrazuje podľa nastavených kľúčových slov, teda slovných výrazov, ktorými ľudia na internete vyhľadávajú to, po čom im ich srdce piští.
Najpoužívanejšou, no nie jedinou reklamnou formou, ktorú môžete v rámci Google AdWords využívať, je reklama formou sponzorovaných výsledkov vyhľadávania v Google. Takto fungujú reklamné kampane vo vyhľadávacej sieti. Používateľ napíše do Googlu slovo, výraz alebo vetu, ktorú chce na internete nájsť a Google mu „vypľuje“ obrovské množstvo stránok, ktoré sa týkajú jeho požiadavky. Tieto sú zoradené podľa aktuálnosti, relevantnosti a množstva iných nemenej dôležitých faktorov. Často tak nájde tisíce výsledkov vyhľadávania. Bežný používateľ však väčšinou navštívi iba tie, ktoré sú zobrazené na prvej stránke vyhľadávania. Staré ľudové príslovie vraví, že ak chcete, aby sa nikdy nenašla mŕtvola, ukryte ju na druhú stránku Google vyhľadávania. Tam naozaj nikto nikdy nepáchne a zločin sa vám prepečie. Smooth criminal.
Ak sa chcete, ako majiteľ stránky, dostať na prvú stránku vyhľadávania čo najrýchlejšie, využijete práve systém Google AdWords. Čo tým dosiahnete? Google AdWords zobrazuje svoje reklamné výsledky vyhľadávania, familiárne nazývané aj sponzorované, oddelene od organických, teda neplatených, výsledkov vyhľadávania. Umiestňuje ich priamo nad a pod tie organické. Okrem organických výsledkov vyhľadávania sa tu v súčasnosti môžu nachádzať maximálne štyri sponzorované hore a dva dole.
Aké sú najväčšie výhody Google AdWords?
Najväčšiu výhodu treba ešte raz zdôrazniť – neplatí sa za zobrazenie reklamy, ale až za kliknutie na ňu. Preto sa musíme snažiť čo najviac o to, aby na ňu neklikali ľudia, ktorých na svojej stránke nechceme. To dosiahneme tak, že sa reklama zobrazí len tým, ktorí chcú presne to, čo môžu nájsť na našej stránke. Ak človek zadá do vyhľadávača slovné spojenie „kúpiť kontinuálny transfunkcionér z druhej ruky“, tak by sa mu mali zobraziť stránky súvisiace s jeho vyhľadávaním, nie stránky ponúkajúce systémy na vyrovnávanie plávajúcej podlahy z jaseňového dreva.
Akýkoľvek biznis môže začať fungovať online a jeho reklamy sa môžu zobrazovať takmer po celom internete, a to nielen v Google vyhľadávaní, ale aj na jeho partnerských weboch, v rámci YouTube a podobne.
Ľudia môžu nájsť vašu firmu na Googli práve vtedy, keď hľadajú to, čo ponúkate. AdWords vám môže pomôcť bez ohľadu na to, či chcete prilákať nových návštevníkov na svoj web, zvýšiť online predaj, povzbudzovať ľudí, aby vám zavolali alebo podnietiť zákazníkov k opätovnej kúpe vo vašom e-shope. Zacieľte reklamy na zákazníkov rôzneho veku a pohlavia v určitých krajinách, regiónoch alebo mestách. Berte v úvahu ich vzdialenosť od vašej firmy alebo vášho obchodu. Treba myslieť na všetko.
Doteraz sme sa venovali čisto len reklamám v rámci vyhľadávacej siete, no tu možnosti Google AdWords ani zďaleka nekončia.
Inzerent si môže zvoliť z týchto možností
– Vyhľadávacia sieť
– Obsahová sieť
– Nákupy (u nás zatiaľ nefunguje)
– Videoreklama
– Univerzálna kampaň propagujúca aplikáciu
Všetkým týmto kanálom sa budeme do hĺbky venovať v pravidelných blogoch nášho PTA Group vzdelávania.
Výkon reklamy, správanie (potenciálnych) klientov, čerpanie rozpočtu, potenciál účtu a nespočetne veľa rôznych štatistík môžete vy, ako inzerent a správca účtu, neustále sledovať a mať tak nad účtom absolútnu kontrolu, a zasahovať do jeho chodu 24/7.
Lenivosť sem nepatrí
Úžasné výsledky, zvýšenie povedomia o firme a vytúžený zisk nám však nespadnú do lona len tak samé od seba! Treba pre to urobiť mnoho vecí. Účet je treba precízne nastaviť, vymyslieť pútavé reklamné texty, nádherné bannery, energické videá a vybrať vhodné kľúčové slová. Treba taktiež stanoviť optimálny rozpočet, vyhľadávať a implementovať nové príležitosti, riešiť vzniknuté problémy a podobne. Toto všetko treba spravovať prostredníctvom pravidelnej kontroly a následnej optimalizácie. Často je nutná aj úprava cieľovej webovej adresy, na ktorú sa človek po kliknutí na reklamu dostane. Zamerať sa treba najmä na štruktúru, relevantnosť a obsah. Prečo? Pretože reklamy v rámci Google sa neustále zúčastňujú tzv. Google aukcie.
Aukcia je taký proces, ktorý prebehne vždy a pri každom jednom vyhľadávaní na Googli. Slúži na to, aby v rámci nej súťažili jednotlivé reklamy o to, ktorá sa zobrazí na lepšej pozícii. Tá, ktorá aukciu vyhrá, bude mať väčšiu šancu na získanie si zákazníka. Rozhoduje sa tu nielen o poradí zobrazených reklám, ale aj o tom, či sa vôbec nejaké zobrazia. Pýtate sa ako to funguje?
Funguje to takto
Nie, hlučné drevené kladivko, raketky s číslami vystreľujúce do vzduchu a pekelne rýchlo „rapujúceho“ licitátora tu nenájdete. Google aukcia prebieha v zlomku sekundy vo svete jednotiek a núl. Keď niečo v Googli vyhľadávate, tak systém AdWords nájde všetky reklamy s kľúčovými slovami, ktoré sa zhodujú s vašim vyhľadávaním. Google je hlavička a z týchto reklám následne odignoruje všetky, ktoré nie sú vhodné, sú cielené na inú krajinu alebo sú zamietnuté pre porušovanie jeho striktnej politiky. Z reklám, ktoré prešli prvotným sitom, sa môžu zobraziť len tie, ktoré majú dostatočne vysoké Skóre kvality. Quality score (ang.) je akési hodnotenie reklamy, ktoré je tvorené kombináciou cenovej ponuky, kvality reklamy a rozsahu využitia doplnkov reklamy a podobne. Nemenej dôležitá je aj relevantnosť stránky, na ktorú sa kliknutím na reklamu dostanete.
Čo však treba mať na pamäti: ak máte vysoko relevantné reklamy a kľúčové slová, môžete sa s nimi umiestniť na vyššej pozícii (za nižšiu cenu) aj v prípade, že cenová ponuka vašej konkurencie je vyššia. Prvé miesto sa nedá len tak kúpiť, musíte si ho zaslúžiť. To je celkom fér, no nie?
Keďže proces aukcie sa opakuje pri každom vyhľadávaní v službe Google, každá aukcia môže mať potenciálne odlišné výsledky v závislosti od toho, aká konkurencia existuje v danom momente. Preto je normálne, keď v súvislosti s pozíciou reklamy na stránke alebo s jej zobrazovaním zaznamenáte určité zmeny.
Koniec prvej lekcie
Tak a to by sme mali. Základné informácie o lodi, na ktorej sa budeme plaviť siedmymi moriami až na samý koniec sveta, sme si predstavili. Vieme aj to, akým spôsobom sa bude pohybovať a že je pre našu cestu esenciálna. V pravidelný blogoch si postupne prejdeme každou jej kajutou a naučíme sa ju kormidlovať. Onedlho napneme plachty a zatúlame sa na všetky miesta, na ktoré sa s ňou dá dostať. Každým týždňom sa budeme zavŕtavať do stále väčšej hĺbky a zvyšovať odbornosť článkov. Je len na vás, či sa v nej zabývate a budete s nami pri tom. Kotvy sú vytiahnuté, čochvíľa vyrážame.