V prvom rade je potrebné zadefinovať si o čom marketing vo svojej podstate vlastne je. V mojom ponímaní sveta je úlohou marketingu pomáhať značkám dostať sa ku správnym zákazníkom a tiež naopak, pomáhať ľuďom dostať sa k tým správnym značkám/produktom, ktoré spĺňajú ich potreby.
“Informovaní zákazníci chcú nakupovať od informovaných značiek”
Otázka teda znie, spĺňal marketing posledných rokov stále túto funkciu a držal krok s rýchlym tempom vývoja okolitého sveta alebo sa trošku opatrne a niekedy nasilu držal vo vyskúšaných a zaužívaných vodách?
Vyzerá to tak, že čiastočne nám pandémia na niektoré otázky už odpovede dala, prípadne iba poukázala výraznejšie na veci, ktoré sme si hovorili už dávno.
Ukážme si teda zopár príkladov, kde nám pandémia ukázala na čo byť v marketingu v najbližšom čase pripravený, kde môžu byť príležitosti a ako ich využiť:
Marketingová stratégia
#cross channel integration
Čo sa marketingovej stratégie týka, tak obľúbené buzzwords, ako “user experience”, “mobile first”, “ROPO efekt” a podobné, nabrali s príchodom pandémie úplne iný význam a zdá sa, že aj posledným pochybovačom už je jasné, že je najvyšší čas brať ich naozaj vážne.
E-commerce vs. kameň – ukazuje sa, že tí, ktorí pred časom pochopili, že ecommerce nie je iba “nutné zlo” pre mladých a akýsi doplnok ku kamenným predajniam, v aktuálnom období prežívajú práve vďaka stávke na e-commerce riešenia, prípadne ich vhodné prepájanie s kamennými prevádzkami. V poslednej dobe tiež môžeme pozorovať, že viaceré segmenty obsadzujú lídri, ktorí vzišli práve z e-commerce prostredia a v rámci vyhovovania potrieb ich zákazníkom postupne budujú aj kamenné predajne či rôzne fyzické výdajné miesta.
Čo teda z tejto situácie vyplynulo pre tvorbu nových stratégií?
Ak je to čo i len trošku možné vo Vašom odvetví, začnite si budovať ecommerce nohu Vášho biznisu.
Zamerajte sa na vyladenie svojho webu – “zjednodušte život svojím zákazníkom” (napríklad mobilná verzia webu, nákupný košík, spôsoby platby, spôsoby dopravy, online poradca pri výbere…)
Pri tvorbe stratégie premýšľajte v súvislostiach a netvorte kampane pre každý kanál zvlášť. Zamyslite sa nad tým, ako dokážete prepojiť svoje marketingové/sales/customer care aktivity a ako viete Vašim zákazníkom zjednodušiť/spríjemniť jeho kontakt s Vašou firmou.
Sociálne siete ako predajný kanál
#discovery vs. purchase
Sociálne siete sú dlhodobo vnímané najmä ako marketingový kanál na budovanie vzťahu s potencionálnym klientom/fanúšikom značky. Na čom samozrejme nie je nič zlé a je to dôležitá súčasť marketingového mixu. Čo sa však počas pandémie naplno ukázalo je, že aj tzv. conversational marketing môže byť vyložene predajný nástrojom a mnoho značiek si našlo v čase pandémie práve v sociálnych sieťach svoj hlavný predajný kanál. Klasická nákupná cesta na sociálnych sieťach: Awareness – Consideration – Purchase nikdy nebola kratšia ako práve teraz a preto na to myslite pri tvorbe svojich stratégií.
Čo si teda vieme odniesť pre budúcnosť?
V prvom rade so svojimi zákazníkmi komunikujte aj mimo predajnej konverzácie. Udržujte svoje publikum informované. Snažte sa o využitie všetkých dostupných technologických možností sociálnych sietí, ktoré môžu dávať vo Vašom biznise zmysel. Napr. zvážte nasadenie chatbotov, zamyslite sa nad vyladením FB a Instagram obchodu, snažte sa do stratégie zakomponovať dostatok videoobsahu, zapojte do tvorby obsahu aj svoje publikum.
Obsah je kráľ
#live content, user generated content, interactive, easy to use
V dnešnej dobe vaše publikum chce dostávať čo najautentickejšie informácie z prostredia vašej spoločnosti. Určite ste si všimli, že rastúci trend video prípadne audio obsahu sa príchodom pandémie ešte výrazne zrýchlil. Dôvod je jednoduchý – ľudia v tejto dobe čoraz viac uprednostňujú takzvaný “ľahko konzumovateľný obsah”, a teda pre väčšinu je video/audio ideálna voľba konzumácie obsahu, častokrát počas ďalších činností.
Na čo si teda dať pozor do budúcnosti?
Pri plánovaní kampaní sa zamerajte najmä na to aby bol vytváraný obsah “ľahko konzumovateľný” a samozrejme aby poskytoval vášmu publiku pridanú hodnotu. Konverzujte so svojím publikom a nechajte sa inšpirovať pri výbere tém práve potrebami svojich zákazníkov. Nebráňte sa “živému vysielaniu”, ale ak ste v tejto téme nováčik, nepodceňte úvodnú prípravu aspoň rámcového scenára.
Eventy
#virtual/hybrid
Eventy boli jedným z prvých marketingových kanálov, ktoré na úvod postihla absolútna paralýza. Postupom času ale marketéri donútení situáciou hľadali možnosti a nakoniec sa s využitím technológie predsalen nejaké množstvo eventov či konferencii uskutočnilo v online prostredí, prípadne tak aby spĺňali požiadavky / nariadenia. Pravdepodobne budeme svedkami čiastočnej adaptácie konceptov “virtuálych / hybridných eventov”, aj keď v plnej miere ich určite nenahradia.
Čo si teda vieme z tejto situácie zobrať ďalej?
Dôležité je si v tomto bode povedať, že virtuálne/hybridné eventy síce vznikli z nutnosti situácie, ale pravdepodobne v určitej miere aj naďalej prežijú vďaka ich dostupnosti a nákladovej stránke veci.
Ľudský kontakt je síce nenahraditeľný, ale skúsenosti s novým typom eventov nám môžu pre budúcnosť priniesť rozmanitosť, napríklad v podobe dostupnosti rôznych “Áčkových” zahraničných speakrov pri ktorých by bola fyzická prítomnosť časovo, prípadne finančne nemožná.
Čo nám teda pandémia ukázala?
Ako ste si asi pri čítaní tohto článku stihli všimnúť, nevynašli sme v ňom ani novú vakcínu, ani sme nevymysleli koleso. Príchod pandémie nám totiž všetkým ukázal, že ak chce byť niekto na vrchole, je najvyšší čas zaradiť vyšší rýchlostný stupeň adaptácie na už mesiace či roky avizované odporúčania a technológie.
Dôležitá rada na záver: prestaňte sa pri marketingu sústrediť iba na produkt, sústreďte sa na zákazníka a jeho potreby 🙂