logo
logo

Get in touch

Awesome Image Awesome Image

Marketing March 21, 2018

Ako a prečo tvoriť persóny?

Written by Kika

comments 0

V dnešnom vysoko konkurenčnom prostredí je vytvorenie a používanie persón nevyhnutnou súčasťou stratégie firmy. Pokiaľ nezachytíte potreby zákazníkov správne cieleným obsahom vy, spraví to váš konkurent. Vytvorenie a používanie persón vášmu biznisu pomôže identifikovať rôzne potreby a priania zákazníkov, a následne podľa nich prispôsobiť vašu marketingovú stratégiu.

Rozhodovanie sa podľa persón reprezentujúcich vašich skutočných zákazníkov nahrádza rozhodovanie na základe pocitu alebo dohadov. Persóny vám pomôžu ušiť marketingové kampane presne na potreby vašich zákazníkov, budete vedieť aký obsah je pre nich hodnotný pri riešení ich problémov a čo od vášho biznisu naozaj potrebujú.

Ako tvoriť persóny?

Pod persónou si jednoducho predstavte detailnú charakteristiku typického reprezentanta vašej cieľovej skupiny. Charakteristika by mala zahŕňať demografické údaje, ciele a obavy zákazníkov, a najmä to, ako im vaša firma dokáže pomôcť. Koľko persón si vytvoríte, záleží od vášho biznis modelu, vhodné sú aspoň 2 a viac.

Uvádzame základné charakteristiky a informácie, ktoré môžete zahŕnúť do profilu persóny:

  • demografické údaje – vek, pohlavie, rodinný stav
  • pracovná pozícia, vzdelanie
  • osobné a profesionálne ciele
  • obavy
  • online správanie
  • ako im dokážete pomôcť

Kde získať informácie o persónach?

Kde však všetky tieto informácie získať? Vyskúšajte kombináciu alebo kľudne aj všetky nasledujúce zdroje kvalitných informácií.

Dáta zo sociálnych médií

Informácie o svojich persónach nájdete na sociálnych platformách, ktoré pre svoje podnikanie využívate. Informácie o užívateľoch na Facebooku získate v sekcii Audience Insights. Tu sa dozviete demografické údaje, top kategórie, ktoré sa vašim fanúšikom páčia, kedy sú najčastejšie online, ale aj top lokácie fanúšikov. Instagram vám poskytne demografické údaje ako vek, pohlavie, lokálitu a kedy sú vaši followeri najviac aktívny. Vďaka LinkedIn-u získate kvalitné informácie o odbore, v ktorom vaše persóny pracujú, ich pracovnú pozíciu, veľkosť firmy alebo postavenie  v rámci ich zamestnania.

Google Analytics

Využite dáta, ktoré vám poskytuje Google Analytics. Zadarmo získate informácie o veku, pohlaví a záujmoch ľudí navštevujúcich vaše webstránky.

Pýtajte sa svojich zákazníkov

Kto pozná potreby zákazníkov najlepšie? Predsa oni sami. Marketingové výskumy, dotazníky, interview. Akú formu zvolíte, závisí len na vás a na vašej ochote investovať do výskumu. Odmenou pre vás budú cenné informácie priamo z prvej ruky od zákazníkov.

Poraďte sa so svojím tímom

Veľa informácii, ktoré vám môže ujsť, si môžu všimnúť práve vaši spolupracovníci. Najviac informácií vám poskytnú najmä kolegovia, ktorí prichádzajú do kontaktu priamo s vašimi zákazníkmi. Predajcovia alebo obsluha zákazníckeho servisu prichádzajú s vašimi zákazníkmi do kontaktu každý deň, neváhajte preto využiť ich postrehy.

Profil persóny

Keď máte zozbierané všetky potrebné dáta, zostáva ich ešte skompilovať do konečného profilu persóny. Formu si môžete zvoliť takú, aká vám bude najviac vyhovovať. Ako príklad uvádzame persónu e-shopu so záhradnou technikou a to, ako naša agentúra vie majiteľovi e-shopu pomôcť so získaním zákazníka.

 

Ako persóny používať?

Vytvorili ste si vaše nákupné persóny, čo ďalej? Využívajte ich pri všetkých možných rozhodnutiach. Persóna by mala byť vedúcou silou pri všetkých vašich strategických rozhodnutiach. Meníte branding svojej firmy? Spýtajte sa vašich persón na názor. Rozširujete svoju ponuku o nové služby? Odpoveď už asi poznáte – riaďte sa podľa persón. Kedže už vďaka persónam viete, na aký obsah kampaní budú vaši zákazníci najlepšie reagovať, nebojte sa to využiť aj pri tvorbe mailingových kampaní, videí, e-bookov či dokonca webstránok. Do výskumu a tvorby persón vložíte kus času, neváhajte preto využiť všetko, čo vám môžu priniesť naspäť.

Po vytvorení nákupných persón však nezaspite na vavrínoch! Ako sa neustále mení trhové prostredie, tak sa modifikujú aj potreby a priania vaších zákazníkov, preto je dôležité vaše persóny pravidelne monitorovať a aktualizovať.