Vítame vás pri druhej časti nášho pravidelného vzdelávania. V úvodnom diely sme si predstavili našu loď, a to nástroj Google Adwords, ktorá nás dnes zaviedla do zátoky s názvom Vyhľadávacia sieť. Spoločne ju prebádame a neodídeme, pokým ju celú nezmapujeme. To nám zaberie zopár článkov. Začneme základmi a povieme si, čo to vlastne Google Vyhľadávacia sieť je. Následne si, v rámci článku Part 1, zadefinujeme zopár základných termínov, ktoré je nutné poznať. A tam ho aj ukončíme.
V nadväzujúcich pokračovaniach si vysvetlíme aj to, ako sa v nej nestratiť, ako vytvoriť reklamné kampane a na čo pri ich tvorbe nezabudnúť. Aby sa nepovedalo, prihodíme aj zopár tipov a trikov na záver. Poďme teda na to. Výprava sa začína!
Vyhľadávacia sieť
Vyhľadávacia sieť je, zjednodušene povedané, miesto, na ktoré sa človek obráti v prípade, že chce niečo vyhľadať. V našich končinách ide, v drvivej väčšine, o stránku google.sk (prípadne google.com), ktorá vám s hľadaním dokáže pomôcť. Výsledky vyhľadávania obsahujú vždy zoznam organicky vyhľadaných stránok a reklamy.
Reklamy sa zobrazujú nad a pod týmito organickými výsledkami. Umiestniť sa na prvých miestach organického vyhľadávania nie je také jednoduché. Avšak zaujať popredné miesta v rámci reklám sa dosiahnuť dá. Ako? To si povieme v sérii článkov o vyhľadávacej sieti Google.
Zopár základných termínov
Predstavme si, že ste budúci inzerent Google reklamy. Ešte pred tým ako sa na to vrhnete, je potrebné poznať význam hneď niekoľkých termínov. Tie si teraz v skratke predstavíme. Bude ich presne desať a nevynecháme ani ich anglické preklady, raz sa totiž môžu zísť. Je vo vašom vlastnom záujme naštudovať si o každom z nich aj čosi viac.
Kampaň (Ad Campaign)
Počet kampaní v rámci reklamného účtu závisí od jeho veľkosti. Štandardne ich je len zopár a každá z nich zastrešuje nejakú širšiu oblasť vášho podnikania. Každá kampaň obsahuje reklamné skupiny. Reklamné skupiny obsahujú kľúčové slová. Kľúčové slová sú prepojené na reklamné texty, ktoré na vašu vstupnú stránku privedú potenciálnych zákazníkov.
Ako si zvoliť kampane? Odporúčame ich vytvárať so zreteľom na rozdelenie vášho marketingového rozpočtu. Ten rozdeľujete práve na úrovni kampaní.
Reklamná skupina (Ad group)
V rámci každej kampane následne vytvárate reklamné skupiny, ktoré sú už o niečo špecifickejšie. Čo sa týka počtu reklamných skupín v kampani, tak tam sa odporúča jediné: neprehnať to. Rozdelenie rozpočtu tak bude rovnomernejšie a aj prevádzka, kontrola a optimalizácia budú jednoduchšie. V rámci reklamnej skupiny sa odporúča maximálne 20 kľúčových slov, z ktorých je každé napojené na 2-3 reklamné texty. Prečo? Vysvetlíme si aj to.
Kľúčové slová (Keywords)
Ako sme už spomínali, kľúčové slová spadajú pod reklamné skupiny, ktoré spadajú pod reklamné kampane. Keď je niekoho vyhľadávací dopyt v Google vyhodnotený ako relevantný, spustí to vaše kľúčové slovo, ktoré následne spustí príslušnú reklamu.
Každé kľúčové slovo má maximálnu CZK (cena za klik), typ zhody a skóre kvality. Pri tvorbe kampane je veľmi dôležité venovať veľkú pozornosť voľbe kľúčových slov a ich zaraďovaniu do rôznych typov zhôd. O tom si povieme nabudúce.
Negatívne kľúčové slová (Negative keywords)
Často krát prehliadané, no extrémne dôležité. Prečo? Pretože bez nich budete míňať peniaze na nerelevantné vyhľadávacie dopyty. A to úplne zbytočne. Zoznam negatívnych kľúčových slov je akási karanténa, v ktorej sa nachádzajú slová, ktorým sa zakáže spúšťať reklamy. Úvodný zoznam sa vytvorí na začiatku, no rozrastá sa počas celej doby existencie kampaní.
Maximálna cena za klik (Maximum bid)
Je to najvyššia cena, ktorú ste ochotní zaplatiť za kliknutie na vašu reklamu. Áno, platí sa len za kliknutie na reklamu, nie za jej zobrazenie. Cena, ktorú reálne zaplatíte sa však líši od maximálnej, a to z dôvodu konkurenčných ponúk. Preto je vo väčšine prípadov nižšia. Google si od vás vypýta len toľko, aby ste boli tesne nad vašou konkurenciou. Nenecháva vás platiť zbytočne navyše.
Skóre kvality (Quality score)
Táto metrika vám povie ako relevantné sú vaše kľúčové slová v spojení s vašimi reklamami a vstupnou stránkou. Hodnotí sa na stupnici od jednej po desať. Dobré skóre kvality môže znížiť cenu za klik a umiestnenie reklamy v rámci vyhľadávania. Viac o skóre kvality a Google aukcii sme si hovorili v prvom článku tejto série.
Reklamný text (Ad text)
Ide o text, ktorý sa reálne objaví po tom, čo sa užívateľ snaží vyhľadať nejaké slovo alebo frázu. Každá reklamná skupina by mala obsahovať 2-3 reklamné texty pre každé kľúčové slovo. Prečo? Najmä kvôli testovaniu. Po istom čase sa ukáže, na ktorú reklamu ľudia lepšie reagujú. Tú potlačíte vyššie a nefungujúce nahradíte novými.
Pri tvorbe reklamných textov treba dodržiavať prísne pravidlá spoločnosti Google a nebáť sa ohradiť v prípade, že je vaša reklama zamietnutá bezdôvodne.
Pozícia reklamy (Ad rank)
Je to pozícia reklamy, na ktorej sa bude zobrazovať spolu s ostatnými výsledkami vyhľadávania. Ovplyvňuje ju skóre kvality, výška ceny za preklik a mnohé iné. Myslíte si, že čím vyššie sa umiestnite tým lepšie? Nie vždy to platí. Prvá pozícia je často tzv. vyklikávacia. Preto sa, vo väčšine prípadov, odporúča udržiavať vaše reklamy na druhej, resp. tretej pozícii. Aj o tomto probléme si povieme viac neskôr.
Vstupná stránka (Landing page)
Je to prvá stránka, ktorá sa užívateľovi zobrazí po tom, čo klikne na vašu reklamu. Je dôležité, aby bola relevantná a užívateľsky priateľská. Nemal by z nej ihneď “utiecť”. Vtedy sa zvyšuje metrika bounce rate, čo vo voľnom preklade znamená miera odrazov.
Konverzie (Conversions)
Konverziou nazývame dôležitú akciu, ktorú užívateľ vykoná po tom, čo klikne na vašu reklamu a dostane sa tak na vstupnú stránku. Čo považujeme za dôležitú akciu? To si zvolíte vy. Môže to byť nákup, súhlas so zasielaním newsletterov, registrácia alebo to, že vám jednoducho zavolá.
Tak a to by sme mali. Predstavili sme si zopár základných pojmov, s ktorými sa budeme pri tvorbe reklamných kampaní neustále stretávať. Nabudúce si povieme, na čo všetko dbať pri samotnej tvorbe kampaní vo vyhľadávacej sieti a na čo za žiadnu cenu nezabudnúť. Vidíme sa.;)