Googliť [sloveso, čítaj: gúgliť] – využiť vyhľadávač Google na získanie informácii o všetkom.
Kto ešte nikdy nevyhľadával v Googli, ruku hore! Aj keby som mal pred sebou tisícku ľudí namiesto obrazovky počítača, stavil by som na to, že sa nik neprihlási. Tento fenomén je tak silný, že u nás sloveso googliť zľudovelo a používa sa v každodennej reči. Ktovie, možno to raz dotiahne aj do slovníka.
Povedzme si niečo o tom, ako funguje reklama vo vyhľadávacej sieti Google. Pri zadaní kľúčového slova, ktoré chceme vyhľadať, na nás vyskočí stránka s výsledkami vyhľadávania. Môže sa stať, že niektoré výsledky pri sebe budú mať výrazné oranžové políčko „Reklama“. Práve takéto výsledky sú sponzorované treťou stranou, teda niekto sa stará, aby bol pre potenciálnych zákazníkov lepšie viditeľný. Spravidla sú reklamou maximálne prvé tri výsledky vyhľadávania. Ak máme výsledky rozdelené do dvoch stĺpcov, tak stĺpec vpravo často obsahuje taktiež reklamu.
Slovo „reklama“ má u nás nie príliš pozitívny imidž. Kto by sa čudoval, človek príde domov z práce, otvorí poštovú schránku a odtiaľ si vezme stoh reklamných letákov a brožúr a potom si nemôže vychutnať svoj obľubený seriál, pretože záverečnú minútu oddelí od zvyšku reklamný blok. Google však funguje na odlišnom princípe. Keďže nechce, aby bola reklama otravná a nerelevantná, cena, ktorú ponúka zadávateľ za reklamu, je iba jedným z mnoha aspektov, ktorý ovplyvňuje to, čo sa nám vo výsledku objaví. Google berie od úvahy najmä relevantnosť a tým zaručuje, že dostaneme vždy to, čo hľadáme. Jeho vývojári neustále pracujú na svojich algoritmoch a snažia sa čo najpresnejšie vyhovieť našim požiadavkám. Preto sa takejto reklamy vôbec nemusíme báť. Koniec koncov aj to je dôvod, prečo je Google neohrozeným vládcom na poli internetového vyhľadávania.
Aké je teda tajomstvo Googlu, pomocou ktorého vyberá, aké reklamy nám zobrazí a v akom poradí? Tých je hneď niekoľko a vôbec nie sú tajné Na úvod tým najdôležitejším sú tzv. „kľúčové slová“. Zadávateľ reklamy sám určí, ktoré slová vo vyhľadávači majú potenciál spustiť jeho reklamu. Nemôže však zadať čokoľvek, pretože ak jeho stránka nie je relevantná ku kľúčovým slovám, Google jeho reklamu jednoducho nebude ukazovať, alebo ju bude ukazovať na miestach, kam sa bežný užívateľ nikdy nepozrie. Na to, aby sme si vysvetlili prečo to takto je, využijeme históriu. Jeeeeeej… Žiadne obavy, bude to bezbolestné, rýchle a verím, že aj zaujímavé.
Začneme tým, že zadávateľ reklamy neplatí za to, že zobrazuje reklamu, platí, až ked niekto na reklamu klikne a dostane sa tak na stránku zadávateľa. Google nie je prvý, kto prišiel s týmto konceptom, v roku 1996 … bla,bla,bla … nejaké nudné fakty …. bla,bla,bla … ďalšie roky … koniec. Prejdime rovno k dôležitejším a hlavne zaujímavejším veciam. Hodnota, ktorá určuje, ako vysoko sa objaví reklama zadávateľa, sa volá Ad Rank. Čím vyšší Ad Rank, tým považuje Google reklamu za lepšiu a zobrazí ju na viditeľnejšom mieste. Spočiatku na určenie hodnoty Ad Rank slúžil jednoduchý vzorec:
CTR v tomto prípade znamená tzv. „click through rate“, resp. mieru prekliku. Toto číslo vyjadruje, ako veľmi sa na reklamu kliká v pomere ku jej zobrazeniu. Toto bol kedysi jediný parameter, ktorý charakterizoval relevantnosť reklamy. Ak má Jano reklamu, ktorá sa zobrazila 1000 krát a kliklo na ňu 200 ľudí a Fero má reklamu na to isté kľúčové slovo a reklama sa zobrazila 1000 ľuďom ale kliklo ich na ňu iba 100, Google vyhodnotil, že Jano má lepšiu a relevantnejšiu reklamu a začal uprednostňovať jeho. To však vyústilo v reklamy, ktoré sa umelo snažili nalákať na klik na reklamu aj za cenu, že boli zavádzajúce alebo nepravdivé. To sa Googlu nepáčilo a začal svoj vzorec rozvíjať a meniť. Do dnešného dňa prešiel nespočetnými zmenami a neberie ako indikátor kvality reklamy už len CTR ale množstvo ďalších aspektov. Okrem iného sa berie ohľad na mieru prekliku reklamy, rozšírenia reklamy, kvalitu odkazovanej stránky a pod. Dokonce berie do úvahy aj to, ak sa na reklamovanej stránke nezdržíme dlho a vrátime sa k iným výsledkom vyhľadávania. Vo všeobecnosti to totiž znamená, že sme na stránke nenašli to, čo sme chceli, a to Google nechce. Preto vzorec vo veľmi zjednodušenej podobe momentálne vyzerá nejako takto:
Vyhľadávacia sieť však nie je jediné miesto, kde sa stretneme s reklamou od Googlu. Ten vlastní ďalšie stránky, kde nám môže ukazovať propagované príspevky. Ide napr. o server YouTube alebo mailového klienta Gmail. Okrem vlastných stránok môže zobrazovať reklamu aj na iných stránkach, ktoré sú registrované prostredníctvom služby AdSense a ponúkajú tak kúsok svojej stránky ako reklamný priestor pre Google. Sieť takýchto stránok nazývame obsahová sieť.
A kde teda môžeme začať, ak sami chceme propagovať naše produkty prostredníctvom Googlu? K tomuto slúži program Google AdWords, kde môžeme ušiť kampaň na mieru. Rozhranie je užívateľsky príjemné a intuitívne a podporuje nespočet možností nastavení našej kampane. Najlepšie ho vystihuje populárne „easy to learn – hard to master“. Ľahko si nastavíme svoju prvú kampaň, avšak čaká nás množstvo optimalizácie, analýz a úprav, aby sme z tohto nástroja dostali jeho plný potenciál.
Myslím, že nemusím vravieť, že PPC reklama v správnych rukách dokáže priniesť vynikajúce výsledky pre Váš biznis. Ak si nastavením svojej kampane nie ste istý, neváhajte a kontaktujte nás.