Keď sa povie slovo súťaž, určite spozorniete, chcete zistiť viac a zapojiť sa. Áno, ľudia radi súťažia a samozrejme ešte radšej vyhrávajú. Pomerne obľúbeným trendom sú súťaže na sociálnych sieťach. Ľudia sa do nich jednoducho zapájajú aj bez toho, aby museli posielať SMS mobilom či chodiť na poštu, ako to bolo kedysi v obľube. Jednoducho napíšu komentár a možno sa stanú práve tým šťastlivcom, ktorého značka, respektíve automatický nástroj vyberie. Súťaže na Facebooku ako aj iné súťaže však majú tiež svoje pravidlá a zásady, ktoré som vám zhrnula v nasledujúcich riadkoch.
Keď sa pozrieme do histórie súťaženia na Facebooku, kedysi ich sám Facebook zakázal, čo ale netrvalo dlho, kým prišli na to, že súťaže nie sú vôbec zlý nápad a postupom času ich opäť povolili. Nastúpili však už aj akési pravidlá, ktoré neboli príliš špecifikované, skôr môžeme povedať, že boli až priveľmi benevolentné. Súťaženie sa tak rozbehlo vo veľkej miere a značky sa snažili upútať masy ľudí sloganmi: „Lajkni našu FB stránku a vyhraj…“, „Zdieľaj a vyhraj“ a podobne, čo opäť rozmútilo pokojné vody Facebooku.
Preto od roku 2015 Facebook vyhlásil oficiálne pravidlá súťaží, ktoré musím povedať, že v súčasnosti každá značka nedodržiava. Mnoho súťaží na Facebooku nespĺňa časti v pravidlách, ktorými sú napríklad:
- podmieňovanie zapojenia do súťaže tým, že používatelia musia lajknúť stránku
- podmieňovanie zapojenie do súťaže požiadavkou zdieľania príspevku
- žiadanie používateľov, aby súťažný príspevok zdieľali na časovej osi priateľa
- vyzývanie na označenie priateľov v komentári
Samozrejme, že pravidiel súťaží na Facebooku je omnoho viac a nájdete ich priamo tu. Nepodceňujte dodržiavanie týchto pravidiel, pretože sa vám môže stať, že pri pravidelnom porušovaní vám Facebook zablokuje stránku a v tom prípade súťaž narobí viac škôd ako úžitku.
Prečo vytvárať súťaže na sociálnych sieťach?
Súťaže sú skvelý nástroj, ktorým si dokážete nahnať na vašu stránku mnoho nových užívateľov. Ich virálny potenciál mnohokrát zabezpečí úspech aj bez toho, aby ste do reklamy museli vkladať vysoký budget. Nevýhodou môže byť miestami nie úplne relevantné publikum, tzv. súťažiaci nadšenci alebo fakt, že ľudia súťaž nepochopia, nezapoja sa a súťaž sa stane fiaskom. Prečítajte si niekoľko zásad, ktoré som vám spísala a pri ktorých dodržaní posuniete šancu úspešnej súťaže na vyššiu priečku.
Zásady, vďaka ktorým môže byť vaša súťaž úspešnejšia
- Na úvod je dôležité spomenúť, aby každá súťaž vyhlásená na sociálnych sieťach bola v súlade so zákonom a obsahovala pravidlá súťaže (organizátor súťaže, podmienky, kto sa môže súťaže zúčastniť, trvanie súťaže, mechanizmus a ďalšie.)
- Nekážte vo vašej súťaži ľuďom lajkovať, zdieľať či prikazovať sledovať stránku ako odmenu za výhru. Okrem toho, že je to v rozpore s pravidlami súťaže na sociálnych sieťach, zbytočne si nahrniete nerelevantné publikum. Elegantnejší spôsob, ktorým môžete získavať nových followerov je napríklad veta: Ak chcete vedieť o našich novinkách včas, sledujte nás/ Nepremeškajte naše novinky a akcie a sledujte nás.
- Vytvorte jednoduchú súťaž, aby splnila účel a zbytočne ľudí nezamotala. Ľudia radi súťažia, ale málokto vynaloží príliš veľa energie na zapojenie sa. Priveľa krokov, posielanie špecifických fotografií alebo náročné úlohy môžu viesť k nízkemu počtu zapojených a celkovo k neúspechu súťaže.
- Kreativite sa medze nekladú. Vymyslíte originálnu súťaž, používajte rôzne formáty napr. 360 stupňová panoráma, video, kde v istom momente majú zastaviť obrazovku a podobne.
- Nevyberajte susedku, maminu či kamošku. Buďte pri vašich súťažiach korektní a vyhodnocujte ich férovo. V súčasnosti existuje množstvo platených aj neplatených nástrojov na vyhodnocovanie výhercov súťaže. Ja napríklad používam tento.
- Podporte príspevok reklamou, ktorú zacielite napríklad na relevantné publikum – záujmy. V takomto prípade sa postaráte, aby sa súťaž zobrazovala vami relevantnému publiku, ktorého nával na stránku pre vás bude prínosom.
- Pošlite ľudí na svoju web stránku – super nápad, ktorý sa aj často praktizuje – poviete ľudom, že tu je náš web a majú nájsť, preskúmať produkt, kategóriu XY, popísať vybranú charakteristiku a pod. Prinútite ich takto nenápadne, aby sa zoznámili s ponukou, s vašou web stránkou, možno ich niečo osloví a už sami prirodzene nakúpia.
- Darujte cennú výhru a niečo, čo je od vás. Preto, aby bola daná súťaž pre ľudí atraktívna, musí byť aj samotná cena za účasť. Ak predávate kozmetiku, pripravte súťažný balíček novej kolekcie. Výhodou je, že virálnym spôsobom dáte ľuďom do povedomia vašu novinku a ponúknete výhru, ktorá bude mať pre výhercu skutočnú hodnotu. Perá či kľúčenky nie sú zlé, ale ako hlavná výhra do súťaže stačiť nebudú.
- Dosiahnite virálnosť, no neporušujte pri tom pravidlá. O čo žiadať môžete, sú komentáre. Nie sú zakázané, naopak sú prirodzené. Požiadajte odpoveď na otázku, radu, skúsenosť a podobne. Ak je súťaž dobrá, virálnosť si určite získa.
- Nepreháňajte to so súťažnými príspevkami. Vedia vám pomôcť, ale môžu aj poškodiť. Ak vaše publikum nastavíte na to, že budete niekoľkokrát mesačne vyhlasovať súťaže, budú vás sledovať preto, aby mohli vyhrávať. Je to niečo podobné, ako keď značka často dáva zľavové kupóny, na ktoré čakáte, aby ste si kúpili produkt. Jednoducho párkrát do roka a dosť – nech to vyzerá, že aj niečo predávate , nie len rozdávate.
- Nechajte súťaži rozumný timing – nie mesiac, ale nastavte timing tak, aby ste nechali aj virálnosti potenciál a dozvukom tiež, odporúčam 5-7 dní. Pár dní nechajte virálne rozbehnúť súťaž. V prípade, že vidíte jej stagnovanie, súťaž podporte reklamou.
Ako by vaša súťaž vyzerať nemala
Inšpirujte sa, ako by vyzerať mala
Pozor na Fake “trolov”
Častým nepriateľom súťaží sú tzv. „Fake trolovia“, ktorých som si takto dovolila nazvať. Ide o falošné účty, ktoré sa vytvoria v priebehu vašej súťaže a ľuďom, ktorí sa zapojili do vašej súťaže z fake účtu posielajú správy, v ktorých si žiadajú osobné údaje. Smutné je, že nie všetci ľudia dokážu tieto fake účty odhaliť a poskytnú im svoje osobné údaje. Ako pred týmito „trolmi“ bojovať?
Vo väčšine prípadov, vy ako značka profil nebudete vedieť nájsť, lebo si vás zablokujú a prídete na to tak, že vás ľudia upozornia v správach.
- odpíšte ľuďom do správ, aby údaje neposkytovali a účet nahlásili
- vytvorte jednoduchý príspevok, v ktorom ľudí upozornite na falošný účet, poradíte im, aby osobné údaje neposielali a poprosíte ich, aby účet nahlásili