Cenové porovnávače nie sú fenoménom len nášho online priestoru. Všade po celom svete túžia zákazníci nakúpiť čo najlacnejšie. Motivácia sa nemení, mení sa len forma a fungovanie porovnávačov.
Poďme sa spolu pozrieť na to ako fungujú porovnávače u našich susedov a čo všetko potrebujete, keď uvažujete o rozšírení svojho podnikania práve o porovnávače v zahraničí.
Heureka je silný hráč
Azda najbližšou krajinou, kde sa či už ako podnikateľ alebo iba ako zákazník pozriete je Česká republika. Situácia je podobná ako u nás s tým, že konkurenčné prostredie je tu predsa len silnejšie.
V podstate sú na českom trhu dvaja silný hráči a to Heureka.cz a seznamácke Zboží.cz. Heureka sa tu môže pochváliť priemernou mesačnou návštevnosťou cez 2 milióny reálnych používateľov. Samozrejme v predvianočnom období pokojne viac. V roku 2018 dosiahla priemerná mesačná návštevnosť takmer 3 milióny reálnych používateľov.
Zboží je momentálna dvojka a návštevnosť tohto portálu je priemerne o 40% nižšia než na Heureke. Dobrou správou je, že na oboch portáloch je možný bidding, čiže viete zabezpečiť, že vaše produkty budú viditeľné.
Ďalší zaujímaví hráči avšak nie s takou návštevnosťou ako pri lídroch na českom trhu, sú srovnáme.cz a hledejceny.cz. Prvý menovaný cenový porovnávač zaznamenal zatiaľ za jún 2019 viac ako 460 tisíc unikátnych návštevníkov. Zatiaľ čo portál hledejceny.cz má návštevnosť zhruba na 75 tisícoch.
Rozdiely v návštevnosti sú teda markantné a v podstate vám stačí sa zaregistrovať do zbozi.cz a Heureky aby ste pokryli väčšinu trhu v Českej republike. Pri oboch porovnávačoch je dôležitá kvalita feedu. Kvalitný a vyladený feed vám zabezpečí čo najviac zaradených produktov, na ktoré môžete spúšťať bidding. Komunikovať môžete aj po slovenský žiaden problém a podpora je na vysokej úrovni. Na otázky odpovedajú do pár hodín a technické problémy takisto netrvá dlho vyriešiť.
Ak máte len oblečenie, určite nezabudnite na Glami. Podmienky na feed sú tu viac špecifické. Musíte napríklad uvádzať veľkostný systém (EU, UK, atď.) a od augusta 2019 bude povinný parameter materiál, ktorý bude udávať materiálové zloženie produktov. Určite si dajte námahu a vložte si GlamiPixel. Tento kód sleduje, na čo používatelia klikajú, čo nakúpili a za koľko. Jednoducho všetky dôležité informácie, ktoré sa vám zídu pri optimalizáciu feedu. Kredit sa dobíja vopred, čiže si viete postrážiť rozpočet.
Nemecko je veľký trh a Rakúsko?
Nemecko je najväčšou a najsilnejšou ekonomikou v Európe. Je jasné, že mnoho e-shoperov sa obzrie aj týmto smerom. V Nemecku je viac ako desiatka zaujímavých porovnávačov, ale najzaujímavejšie sú Idealo.de, Billiger.de a Ladenzeile.de. Treba pripomenúť, že potrebujete nemeckú mutáciu webu. Inak nepochodíte.
Idealo.de je najväčší porovnávač a za mesiac zaznamenaná viac ako 53 miliónov návštev. Môžete si na ňom prezerať viac ako 200 miliónov položiek od 40 tisíc eshopov. Zlou správou je však, že ak nemáte eshop, ktorý sa hodí do ich stratégie tak vás nezalistujú.
Pokiaľ vás Idealo.de odmietne, nevadí. Určite stojí za vyskúšanie Ladenzeile. Tento porovnávač je vlastne inak nazvaný „Shopalike“. Návštevnosť je cez 5 miliónov používateľov mesačne. Takže pre vás, ktorý máte skúsenosti so Shopalike to máte o to jednoduchšie. Všetko sa rieši cez prideleného accounta. Od vloženia feedu až po nastavenie cien za preklik.
Okrem kvality feedu je dobré si na web povkladať, všetky odporúčané kódy, ktoré nájdete v administrácii Ladenzeile. Slúžia k sledovaniu transakcií, čiže priamo v administrácii vidíte koľko ste predali a taktiež vidíte vaše ROAS. Ceny za preklik sa rôznia, ale na začiatku vám nastavia 0,20 € za preklik cez desktop a 0,25 za preklik na mobilnom zariadení.
Ohľadom podmienok je potrebné aby ste na eshope mali minimálne dve možnosti platby (platba, prevodom, pay-pal, karta…). Taktiež je podmienkou mať minimálne 2000 produktov vo feede. Kredit sa do Ladenzeile nedobíja, ale vystavia vám faktúru, podľa toho koľko miniete. Samozrejme viete si nastaviť strop v rámci rozpočtu. Ak ste rozpočet nastavili príliš opatrne, nevadí vám pridelený account rozpočet navýši.
Ak ste na módu orientovaný, určite vám napadne ako je na tom Glami (bývalé Domodi). Postup je rovnaký ako na Slovensku, teda napíšte kontaktnej osobe, pošlete feed, vyplníte registráciu a obchod máte aktivovaný. Opäť pozor na kvalitu feedu. Zlou správou však je, že Glami na nemeckom (aj francúzskom) trhu prestalo podporovať Glami pixel, čiže nemáte všetky vychytávky na bidding a optimalizáciu k dispozícii.
V susednom Rakúsku je situácia veľmi podobná. Najväčším porovnávačom je Idealo.at. So zalistovaním sú obdobné problémy ako v Nemecku. S Ladenzeile (Shopalike) je to v poriadku. Inzerciu vám vedia spustiť naraz aj pri registrácii na nemeckom portále. Pri registrácii vám automaticky ponúknu možnosť inzerovať vo všetkých krajinách, kde pôsobia, avšak za predpokladu, že máte lokalizované weby na dané krajiny. Návštevnosť je však oproti Nemecku omnoho nižšia. Za mesiac je to priemerne 210 tisíc používateľov.
Zaujímavým porovnávačom v Rakúsku je Geizhals. Pôsobí síce archaickým dojmom, ale priemerná mesačná návštevnosť cez 3,7 milióna požívateľov je predsa len silný argument. Prekážkou k spusteniu inzercie na tomto porovnávači je skutočnosť, že vyžadujú po vás odberné miesto na území Rakúska.
Parlez-vous français?
Ak uvažujete nad krajinou galského kohúta, tak situácia je veľmi podobná ako v Nemecku. Idealo.fr a Shopalike.fr sú jasné voľby. Predpokladám, že Idealo.fr bude mať rovnaké podmienky ako v Nemecku a v Rakúsku, čiže musíte im „sedieť“ z ich stratégiou. Shopalike s mesačnou návštevnosťou cez 700 tisíc používateľov je určite jasná voľba. Glami.fr je na tom rovnako ako Glami.de, čiže bez podpory GlamiPixela.
Na čo si dať pozor?
Znie to ako klišé, ale naozaj úspech na zahraničných porovnávačoch záleží len vás. Kvalita webu, jeho lokalizácia na daný jazyk, cenotvorba, to sú všetko nezanedbateľné elementy. Ak podceníte jeden, nemusíte byť vonkoncom úspešný. Dobre si preverte či produkty, ktoré predávate sú konkurencie schopné na zahraničných trhoch. Rozdielne daňové zaťaženie, môže vaše ceny veľmi jednoducho diskvalifikovať. Aj Nemci, či Francúzi chcú nakupovať čo najlacnejšie. Preto narábajte s cenami opatrne a s rozumom.
Či už neviete ako na správny feed pre jednotlivé porovnávače, alebo ako nastaviť samotnú stratégiu, pokojne sa nám ozvite. Radi vám pomôžeme.