logo
logo

Get in touch

Awesome Image Awesome Image

Grafika Marketing September 9, 2024

Kreatívci: Ako na dobré portfólio

Written by Juri

comments 0

Dizajnér, grafik alebo ilustrátor – portfólio svojich prác je nevyhnutnou súčasťou profesného života. Jednou z najväčších výziev, ktorým čelí mnoho talentovaných kreatívcov, je neschopnosť vyniknúť a vytvoriť si kvalitné portfólio. Pretože kvalitná práca nestačí, treba ju vedieť aj odprezentovať a predať. Pokúsime sa zosumarizovať niekoľko tipov a chýb,  ako by malo a nemalo správne portfólio prác vyzerať, aby vyniklo a zaujalo, prípadne, aby ste boli úspešní pri hľadaní si nového zamestnania.  


Akým chybám by sme sa mi teda vyhnúť a na čo je dôležité myslieť pri tvorbe portfólia?

1. Zlá prezentácia

2. Príliš veľa projektov

3. Naopak, príliš málo ukážok prác

4. Rozmanitosť

5. Snaha získať prácu mimo portfólia

 Zlá prezentácia

Prvý a najdôležitejší bod. Vyhnite sa nude a nudným obrázkom. Možnosti sú dnes nekonečné a aj úroveň prezentácií je inde ako pred piatimi rokmi, screenshoty a jednoduché obrázky z popisom už nestačia. 

Na internete je dnes k dispozícií zdarma množstvo mock-upov, využite ich na ukážku toho, ako vyniká dizajn v rôznych aplikáciach a kontextoch, pridajte lifestylové snímky na dotvorenie atmosféry. Všetko v dostatočnej veľkosti a kvalite. 

Zahrňte detailné zábery zaujímavých detailov. Ukážte výsledok niekoľkými rôznymi spôsobmi, aby si diváci mohli urobiť predstavu o tom, ako bude design vyzerať v rôznych kontextoch.

Ak viete, vyhnite sa predpripraveným šablónam, do ktorých len proste „nalejete“ svoje vizuály. Môže to ukazovať, že vám možno na tom až tak nezáleží, prípadne vaša kreatíva nestačí na to vytvoriť si vlastnú prezentáciu.

Vaše najlepšie práce dávajte na začiatok a aj na koniec. Prvý dojem zaujme, začnite s vašimi najsilnejšími prácami. Ukážte aj proces tvorby, nielen konečný výsledok. Pokojne zaraďte do portfólia aj prvé náčrty a návrhy a ukážte, aký bol proces tvorby pri tej ktorej zákazke a akým výzvam ste čelili.

Venujte zvýšenú pozornosť pravopisu – problémy s gramatikou sú jednoducho neakceptovateľné. Rovnako skontrolujte rozlíšenie vizuálov, aby nedošlo k tomu, že budú obrázky rozpixelované na monitore v akomkoľvek rozlíšení.

Príliš veľa projektov

Portfóliá nie sú úložiskom všetkého, čo ste kedy urobili – je to galéria toho naj z vašej tvorby. Nezdieľajte všetko! Nie všetko je rovnako dobré a ak je toho veľa, pozorovateľ sa v tom stráca a väčšinou ho to odrádza.

Ukážte niekoľko najsilnejších a najnovších projektov. Je v poriadku zobraziť aj viac, ale stále je dôležité, aby bolo všetko prehľadne usporiadané a ľahko sa medzi nimi dalo orientovať.

Urobte si každý rok jarné upratovanie portfólia – je to dôležité najmä pre dizajnérov na voľnej nohe, ktorí aktívne hľadajú klientov. Umožnite im, aby vás našli tak, že budete udržiavať svoje portfólio / web v aktuálnom stave.

Nastavte si pripomienky na pridanie nových projektov do portfólia. Niekedy stačí len aktualizovať staršie projekty, aby vyzerali sviežejšie a aktuálne.

Príliš málo ukážok

Pokiaľ nemáte dostatok materiálu na vybudovanie kvalitného portfólia s dostatkom obsahu – začnite najprv tým.

Dizajnéri sa často uchádzajú o prácu, v ktorej nemajú žiadne alebo zatiaľ malé skúsenosti, tým pádom aj vlastné portfólio je nedostatočné.

Portfólio s málo dizajnmi naznačuje, že ešte nemáte za sebou dostatočnú prax a skúsenosti, preto odporúčame si najprv vybudovať silné portfólio s aspoň 8 návrhmi.

Ako na to, keď ešte nemáte dostatok klientov a zákaziek, ktoré by ste prezentovali?

Použite falošných klientov – ide hlavne o vaše skills a nie o to, či nejaký klient naozaj existuje, ukážte, čo viete!

Navyše, práca na cvičných zadaniach vám pomôže prirodzene sa zdokonaliť, bez stresu, pri vytváraní kreatívnych projektov pre vašich budúcich klientov.

A pamätajte, že vaše portfólio nemusí prezentovať len veľkých klientov, kľudne aj malú pekárničku na rohu – opäť, ide o to, čo dokážete!

Rozmanitosť

Zamerajte sa na rôznorodosť pri tvorbe portfólia. Samozrejme, ak je vaša specializácia webdesign a hľadáte prácu v tejto oblasti, bude vaše portfólio, pochopiteľne, zamerané na webdesign. No grafický dizajn je veľmi široká oblasť – od vizuálov značky, kampane, služby, produktový dizajn až po celkový branding atď.

Ak do svojho portfólia budete vedieť zahrnúť aj ďaľšie projekty z iných oblastí, vďaka rôznorodosti budú vaše zručnosti na trhu oveľa hodnotnejšie – a čo je dôležité, stanete sa zamestnateľnejšími. Ale, samozrejme, ako ilustrátor budete propagovať hlavne ilustrácie.

Snaha získať prácu mimo portfólia

Ak si hľadáte prácu ako automechanik, nebudete sa prezentovať ako inštalatér.

Podobne je to aj s obsahom portfólia, ako sme spomenuli už v predchádzajúcom bode. 

Prispôsobte svoje portfólio a životopis pre každú žiadosť o zamestnanie. Je to možno časovo náročnejšie, ale prispôsobenie vášho životopisu/portfólia vám dáva väčšiu šancu na prijatie do zamestnania, pretože to odráža, že ste schopný vykonávať prácu, ktorú náboroví pracovníci hľadajú.

Ak sa, napríklad, uchádzate o pozíciu zameranú na dizajn značky, predveďte viac práce s logom a brandingom vo svojom portfóliu.

Ďalším príkladom je, že ak sa uchádzate o spoločnosť, ktorá hľadá webových dizajnérov, prezentujte viac dizajnu UX/UI namiesto dizajnu novoročných prianí.

Držíme vám palce, kreatívci.

Pracujte a tvorte! 🙂