November a jeseň všeobecne je za nami. Prichádza zima, vianočné nakupovanie, ale aj magická atmosféra dlhých večerov, počas ktorých je dosť priestoru na nasávanie nových informácií. Pozrite sa preto spoločne s nami na stručný prehľad noviniek z online sveta za posledný mesiac:
Hudobný upgrade Instagram Stories so Shazamom
Táto informácia rozhodne poteší všetkých, ktorí využívajú IG aj appku Shazam. Ide o to, že ak vyhľadávate nejakú ľubozvučnú skladbu, po ktorej ste dlho pátrali, no ani za svet ste nevedeli prísť na meno interpreta či skladby, tak teraz sa o radosť z objavenia hudobného pokladu môžete podeliť aj so svojimi followers a priamo ju na Instagram stories zazdieľať.
Instagram chce zvýšiť obľubu IGTV
Snaží sa o to jednoduchým spôsobom pomocou stories: video, ktoré ste nahrali na IGTV zazdieľate na svojej storke, z ktorej sa vaše publikum ľahko preklikne na video v IGTV.
Instagram PROMOTE FOR STORIES
Instagram stories is new black! Vývojári vychádzajú z presvedčenia, že stories je budúcnosťou sociálnych sietí. Vyvinuli preto nový formát pre reklamy. Promote for stories sa v princípe podobná na Facebookovský boosting: cielite na presné publikum, ktorému sa bude váš obsah zobrazovať v stories a jednoducho sa tak k vám preklikne, no jeho cieľom je zvýšiť počet sledovateľov.
Instagram bude transparentnejší
Veľmi dobre si všetci uvedomujeme, že žijeme vo svete, kde si za „pár korún“ dokážeme kúpiť niekoľko tisíc followerov prostredníctvom aplikácie. A na základe toho si stanoviť celkom vysoké ceny za reklamu (príklad: influenceri s pekným balíkom sledovateľov si môžu len za obyčajné spomenutie vášho produktu zaúčtovať od 250€). No IG myslí aj na to, aby to robili ľudia s autentickými fanúšikmi, a tak sa rozhodol blokovať podobné aplikácie. V praxi to bude vyzerať tak, že všetky pochybné aktivity IG zablokuje, účtu príde o tom upozornenie a požiadavka na zmenu hesla. Dá to však veľa práce, nakoľko podobných appiek funguje v praxi neúrekom.
3 nové možnosti nakupovania na Instagrame
Čas vianočného nakupovania je v marketingu veľmi dôležitá téma. IG vytvoril nové nástroje, ktoré nákup prostredníctvom neho uľahčia:
- Tagy produktov vo videách – bude to fungovať podobne ako označovanie produktov na fotkách s rozdielom, že ikonku produktov budete mať dole, video sa pozastaví a produkty sa vám zobrazia v zozname.
- Nová sekcia „uložených produktov“ – je založená na rovnakom princípe ako ukladanie fotografií, ale do tejto sekcie sa budú dať uložiť len produkty: jednoducho si môžete vytvoriť online wishlist vecí, ktoré si plánujete zakúpiť a neskôr sa k nemu vrátite, prekliknete a nakupujete!
- Karta „shop“ – všetky produktové položky v príspevkoch budú môcť obchodné profily ukladať aj do novej karty Obchod, aby jednoducho oddelili feed a uľahčili zákazníkom nakupovanie konkrétnych výrobkov.
Vizuálne premeny Instagramu
Pri zmenách na Instagrame ešte zostaneme – tentokrát pôjde o „kozmetické úpravy“ profilov, ako bežných používateľov, tak aj obchodných profilov. Čoho sa tieto prerábky týkajú:
- Zmenila sa pozícia profilovej fotografie, to ste si už pravdepodobne stihli všimnúť, máte ju napravo.
- V obchodných profiloch pribudlo niekoľko nových kariet v hlavičke, napr. e-mail, messenger, aby sa uľahčila komunikácia.
- Posledná drobná úprava sa týka niečoho, čo je na Facebooku bežné: môžete si pozerať spoločných followerov v samostatnej karte „mutual followers“. Doteraz ste to na IG mohli vidieť len cez rozkliknutie profilu pod hlavičkou, teraz si už pri followeroch v samostatnej karte môžete pozerať, koho a čo máte spoločné.
*Ak niektoré aktualizácie stále nemáte, vyčkajte času, všetko príde.*
Hudobný updade na Facebooku
V predošlých online novinkách sme vás informovali, že facebook spustil možnosť pridávania hudby do FB stories. Avšak, na Slovensku sa nám stále táto inovácia ešte neumožnila. Chceme vás však upozorniť, aby ste zostali pripravení aj na ďalší upgrade týkajúci sa hudby. V blízkej budúcnosti budete môcť pridávať skladbu svojmu profilu, ktorá vás najlepšie vystihuje. Príjemná možnosť, ako môžete o sebe svetu povedať o niečo viac.
Your time on Facebook
Táto premena prišla ako reakcia na správy, že sociálne siete, resp. dlhý čas strávený na sociálnych sieťach, nemá dobrý vplyv na duševné zdravie jedincov. Jasné, že vám FB alebo Instagram nemôžu povedať, aby ste prestali ich siete navštevovať a používať, nakoľko by to bol kontraproduktívny krok lvl 3000, ale vytvorili nový informačný panel, kde môžete kontrolovať, koľko času im venujete a nastaviť si určité obmedzenia. Nájdete ho v zozname funkcií. (IG má podobný kanál zavedený tiež.)
Zmena algoritmu na Facebooku
Premenu algoritmu Mark Zuckerberg zdôvodnil, ako veľmi dôležitú úlohu. Totižto, obsah, ktorý je provokujúci či „senzačný“ priláka vždy veľa recipientov, aj keď sami argumentujú, že sa im podobné informácie nepáčia. Táto zmena bude výrazne eliminovať obsah, ktorý sa spája s najmä s dezinformáciami, nenávistnými prejavmi, násilím, šikanovaním, ale aj clickbaitom.
Learn with Facebook
Google má Digitálnu garáž, Facebook má podobnú novinku – Learn with Facebook, prostredníctvom ktorej sa môžete priučiť všetky dôležité veci týkajúce sa digitálnej gramotnosti na Facebooku. LWF bude fungovať podobným spôsobom ako googlácke vzdelávanie – niekoľko lekcií, ktoré trvajú približne 8 minúť, počas ktorých vás Facebook prevedie všetkými dôležitými a užitočnými tipmi a na konci každého cvičenia dostanete jednoduché otázky.Verzia ešte nie je dostupná v slovenčine.
Čvirikanie s vylepšením
Testuje sa tiež nová, (život večne hľadajúcich uľahčujúca), možnosť browsovania cez Twitter. Nasávať čerstvé správy a čvirikať o nich môžete jednoduchšie, pretože najnovšie ich zoradí do sekcií (News, Sport,Fun…) a usporiada od najnovších. Twitter si týmto krokom sľubuje zlepšenie a zjednodušenie vyhľadávania obsahu. O podobné vyhľadávanie sa v roku 2016 snažil aj Facebook, no veľmi rýchlo ho ukončil. Avšak, Twitter by takéto browsovanie mohol efektívne využiť.
Modrá je dobrá alebo niekoľko vylepšení Linkedinu (aj podľa vzoru Facebooku):
- Trápili ste sa s ovládaním Linkedin stránok? Tieto ťažkosti by mali byť odstránené. Linkedin totiž vylepšuje nástroje na správu stránok prostredníctvom mobilnej aplikácie. Doteraz mal Linkedin problematické a veľmi obmedzujúce funkcie cez mobilnú appku.
- Linkedin aktualizoval možnosti zdieľania: ku stránke môžete pripojiť #, takže ako admini stránok budete môcť rýchlejšie reagovať na konverzácie ich značky. To isté platí aj v prípade, ak vašu stánku (značku) niekto spomenie – môžete hneď reagovať a príspevok opätovne zdieľať. Tieto vylepšenia sa týkajú najmä značiek, pretože im Linkedin chce zabezpečiť možnosť pozitívnej prezentácie.
- Na tejto profi sieti môžete zdieľať aj nové druhy obsahu – odteraz formát PDF či WORD, alebo čerstvú prezentáciu hodíte na stránku hneď ako ju dokončíte. Veľmi užitočný a profi krok.
- Posledná premena, ktorá je zatiaľ vo fáze testovania sa týka podobných činností, ktoré sú späté najmä s FB, prípadne IG: reagovať budete môcť podobne ako na FB, tlačidlá budú označené “Like”, “Clap”, “Insightful”, “Hmm”, “Support”, ale aj prostredníctvom GIFiek, a keďže stories naozaj vládnu, príbehy budeme vedieť zdielať aj na Linkedine.
Nové Google tools pre zvýšenie ochrany dát používateľov
Videli ste seriál Black Mirror? V jednom diele poukazovali na to, ako jednoducho, a čo všetko si o váš dokážu siete podobné ako Google uložiť, zaznamenať a opätovne použiť. Samozrejme, nežijeme v sci-fi móde, ale Google je veľmi férový spoločník a vy si môžete od začiatku novembra v nastaveniach prostredníctvom Google pozrieť, čo všetko si o vás uložil. A samozrejme to môžete aj hneď vymazať.
Rýchly a šikovný trik od Google
Google, konkrétne jeho platforma Google Doc prišiel s možnosťou, ktorá uľahčuje život: ak otvoríte v Google Chrome (alebo aj v klasickom Google vyhľadávači) novú kartu a napíšete do neho jedno z nasledujúcich *.new* hesiel:
- new – sites.news – website.new
- new – slides.new – deck.new – presentation.new
- new – docs.new – documents.new
- new – forms.new
- new – sheets.new – spreadsheet.new
tak sa vám hneď otvorí nový Google dokument podľa toho, či potrebujte rýchlu tabuľku, prezentáciu alebo formulár a vy tak môžete veselo pracovať.
Google mapy a tlačidlo FOLLOW
Tak to prišlo, Google Maps sú o niečo viac „sociálnejší“. Followovať môžete lokácie, ktoré sú vášmu srdcu najbližšie, a tie vám na oplátku budú posielať čerstvé informácie, ktoré sa týkajú eventov, výhodných ponúk, či iných podobných novotín o vašich najobľúbenejších podnikoch, reštauráciách, firmách či obchodoch. A taktiež dostanete od Google Maps informácie, o najbližšie otvorených podobných miestach. Paráda, však? Samozrejme, lokácie musia mať aktívny Google Business profil.
*Doplnkové mínusové informácie: Táto možnosť je zatiaľ dostupná len v niektorých krajinách a taktiež (zatiaľ) len pre android.*
Google mapy a tlačidlo MESSAGES
Ak máte Google Business profil, budete môcť prijímať a odpovedať na správy jednoduchšie. Google vložil do Google Maps novétlačidlo „Messages“, vďaka ktorému nemusíte opúšťať mapy a môžete priamo písať objektom (s business profilom) na mapách. Len kliknete a píšete.
*Doplnkové informácie: Google maps postupne pridávaďalšie krajiny, ktoré sú touto funkciou vybavené. A táto novinka by mala byť rovnako ako pre Android, tak aj pre iOS.*
Ak ste sa dočítali až sem, gratulujeme! To najlepšie a najčerstvejšie od nášho šéfa, ktorý bol čerpať novinky na konferencii:
GOOGLE PERFORMANCE & VIDEO KONFERENCIA – Video v online žije! A nové možnosti cielenia
- Vertikálne video na Youtube: Stories ako najtrendovenšia vec online-u značne ohrozovala aj YT. Práve kvôli tomu sa YT rozhodol konkurovať vertikálou: ak prehrávate video na telefóne, nemusíte telefón otáčať na horizontálu – video sa automaticky otočí a prispôsobí.
- Cielenie na SmartTV (divákov): Ľudia čoraz častejšie využívajú služby inteligentných televízií a klasické televízne kanály strácajú svojich recipientov. Zaujímavé je, že až 10% z času na SmartTV ľudia venujú pozornosť najmä Youtubu. Videoreklamy sa už dajú cieliť na TV pripojené k internetu, ako aj na Set-top box a rôzne herné konzoly.
- Nové podrobnejšie cielenie v Google Ads: Samozrejme, aj táto zmena je ovplyvnená videom a tým, že ľudia pomaly, ale isto opúšťajú klasické televízne prijímače. Takže, ak budete riešiť demografické údaje o publiku, budete definovať, napríklad, či je osoba rodičom bábätiek, či má deti v predškolskom veku, či je zadaný alebo single, aké má vzdelanie, a tiež, či je vlastníkom bytu alebo v podnájme.
- Nové cielenie LIGHT TV VIEWERS: Táto špecifická cieľovka je charakteristická tým, že sledovanie televízie nemá v obľube, preto je reklamou v TV veľmi ťažko dosiahnuteľná. Do cieľovky patria ľudia vo veku cca 18-54, ktorí si väčšinou pozreli celý film na YT alebo hladali cez google „najlepšie seriály na Netflixe“ a pod. A na túto skupinu môžete odteraz svoje video reklamy cieliť.
- OUTSTREAM video: Outstreamový formát videoreklamy už môžete teraz využívať aj mimo prostredia YT.
- Nový nástroj UniqueReach: Je jasné, že metriky na recipientov klasickej televízie a na recipientov YT alebo SmartTV sa budú značne líšiť. A Google prišiel s novým nástrojom, ktorý dokáže priblížiť metriky televízie s tými Youtubovými.
Zdroje obrázkov:
- Shazam zdieľanie na IG stories: Shazam/ www.theverge.com
- Nakupovanie na Instagrame, Vizuálne premeny Instagramu, Reakcie na Linkedine, Google mapy a tlačidlo Messages: Instagram/ www.socialmediatoday.com
- Learn with Facebook: www.learn.fb.com
- Your Time on Facebook: Facebook/ www.newsroom.fb.com
- Google mapy a tlačidlo Follow: Google/ www.engadget.com
- Twitter: Twitter/ www.twitter.com