V predchádzajúcom článku sme sa venovali cenovým porovnávačom, ktoré sú na našom území dostupné. V tomto článku sa pozrieme bližšie na najpoužívanejší porovnávač. Heureka.sk je na Slovensku najpoužívanejší cenový porovnávač a nákupný portál. Každý mesiac navštívi stránku cenového porovnávača viac ako milión a pol používateľov. K dispozícii im sú viac ako sedem miliónov produktov z tísicok registrovaných e-shopov. Heureka.sk patrí medzi 10 najnavštevovanejších webstránok na slovenskom internete.
Zákazník vs. predajca
Heureku môžeme v podstate vnímať dvoma spôsobmi. Z pohľadu zákazníka ide o portál, kde si môžeme v pokoji vyfiltrovať produkty podľa ceny, relevancie so zadaným vyhľadávacím dopytom alebo podľa obľúbenosti. Cena produktu však nie je všetko. Preto v Heureke nájdeme aj recenzie či už samotného e-shopu alebo dokonca aj produktu. Vieme sa tak rozhodnúť aj podľa predošlých skúseností ostatných nakupujúcich.
Druhým pohľadom je pohľad predávajúceho. Ak máte alebo rozbiehate e-shop a máte stovky až tisíce produktov (pokojne aj viac), tak inzercia na cenovom porovnávači je pre vás už nutnosť. Používatelia ,ktorí prichádzajú na Heureka.sk sú vo fáze “THINK” a väčšina z nich je už vo fáze „DO“ , teda uvažujú nad kúpou daného tovaru, ale zároveň chcú viac informácií. Napríklad recenzie používateľov, ich skúsenosti a recenzie aj na samotný e-shop. Či predajca komunikuje, či má tovar na sklade a koľko mu bude trvať kým tovar doručí zákazníkovi. Všetky tieto informácie viete mať pri každom svojom produkte, ktorí máte v Heureke. A dokonca viac. Viete komunikovať rôzne benefity. Napríklad darček zdarma pri nákupe nad 50 €. Alebo doprava zdarma na 30 € a tak ďalej. Dokonca viete na Heureku umiestniť aj návody na použitie, umožníte tak potenciálne zákazníkovi sa oboznámiť s produktom, ešte skôr než si ho zakúpi.
Obr. 1. Detail produktu (zdroj: Heureka.sk)
Registrácia na Heureka.sk
Prvým, krokom k začatiu inzerovania na Heureka.sk je samotná registrácia. Nejde o nič zložité, je potrebné vyplniť základné informácie. V tomto prípade ide o kontaktné a fakturačné údaje, názov e-shopu, URL adresa e-shopu a samozrejme aj funkčný produktový feed. Heureka.sk má na svojom webe umiestený vzorový feed. Stačí vypracovať ten váš podľa tohto vzoru a vyhnete sa problémom s feedom.
Po dokončení registrácie máte obchod najprv v režime „Free“. V tomto režime sa produkty zobrazujú iba vo fulltextovom vyhľadávaní a cena za preklik z detailu obchodu je 0,07 €. Produkty sú teda zoraďované podľa relevancie k hľadanému výrazu a podľa ceny. Od najnižšej po najvyššiu. Nevýhodou „FREE“ režimu je teda skutočnosť, že váš produkt môže byť pokojne aj 25 strane vy výpise produktov a potenciálny zákazník sa k vášmu produktu ani nedostane.
Podmienkou pre aktiváciu „PPC“ režimu je získanie certifikátu „Overené zákazníkmi“. “PPC režim” zabezpečuje to aby všetky vaše produkty budú v rámci vyhľadávania na porovnávači, zoradené a uprednostnené, teda budú na lepších pozíciách než produkty vo “free” režime. Na zaraďovanie produktov ma Heureka funkciu zvanú “produktová karta”. Ku každému produktu sa priradí “produktová karta”, ktorá sa následne zobrazuje vo výpise produktov. Produkty sa v minulosti radili podľa obľúbenosti avšak od apríla 2017 sa produkty zoraďujú podľa základe reálnych predajov.
Obr. 2. Fulltextové vyhľadávanie (zdroj: Heureka.sk)
PPC režim a predajcovia
Podľa Heureky 90 až 95% mieri do do e-shopov, ktoré majú platený “PPC režim”. Pre začatie využívanie “PPC režimu” je potrebné najprv dobiť kredit. Minimálna čiastka na dobitie kreditu je 30 € bez DPH. Maximálna cena za preklik je 50 € bez DPH. AK však cena za tovar nie je väčšia než 0,66 € tak sa cena za klik neúčtuje.
Obr. 3. Top box (zdroj: Heureka.sk)
„PPC“ režim umožňuje dostať e-shop medzi štvoricu odporúčaných obchodov s titulom “Heureka pre Vás vyberá kvalitné obchody”. Taktiež tento režim umožňuje zaradiť e-shop do rôznych akcií priamo od Heureky. napríklad “dni dopravy zdarma”.
Párovanie produktov
Prvým krokom po zapojení do “PPC” režimu je párovanie produktov do príslušných kategórií. Ak máte feed podľa pravidiel Heureky (podľa ich stromu kategórií) tak sa vám drvivá väčšina produktov napáruje automaticky. Produkty teda musia byť správne pomenované a musia obsahovať všetky informácie, ktoré Heureka vyžaduje.
Obr. 4. Ukážka parametrov (zdroj: Heureka.sk)
Párovanie produktov je extrémne dôležité. Keď sú produkty napárované, tak sú v detaile produktu viditeľné všetky parametre. Parametre sú dôležité aj pre filtrovanie produktov. Zjednodušene povedané, zabezpečujete tak dohľadateľnosť vašich produktov a zvyšujte tak šancu, že si produkt niekto kúpi.
Zoraďovanie obchodov
Existuje niekoľko kritérií podľa, ktorých sa určuje poradie vo výsledkoch vyhádavania na Heureke.
- hodnotenie e-shopu (služba Overené zákzníkmi)
- cena tovaru
- cena za preklik
- dostupnosť tovaru (ak je tovar skladom, tak bude mať lepši pozíciu)
Pre zoraďovanie produktov podľa týchto kritérií je však nutné aby produkt ponúkali ďalšie 4 e-shopy. Ak je e-shopov menej, nespustí sa nadaný produkt “PPC” režim. Znamená to, že sa produkt nezobrazí v „Top boxe“.
Štatistiky a meranie konverzií
Pomocou nástroja na meranie konverzií v Heureke vieme zistiť, koľko používateľov dokončilo nákup v e-shope. Koľko kliknutí a na aké produkty viedlo k objednávke a vieme tak vyhodnotiť tak, či sa vám inzercia na Heureke vypláca. Tento nástroj je v podstate útržok kódu, ktorý umiestnite na svoj e-shop.
Dáta ohľadom konverzií sú k dispozícii v podobe reportu. Ten je rozdelený na denný, 7 dňový a na mesačný report. Generovanie reportov je nutné zapnúť v administrácii.
Dnes už nutnosť
Cenové porovnávače môžeme pokojne považovať za veľmi silný marketingový kanál s jedným z najlepších ROI. Preto ak uvažujete nad začatím inzercie na cenových porovnávačoch je najvyšší čas začať. Dnes už reklama na cenových porovnávačoch patrí medzi stabilné súčasti celej online stratégie. Preto by ani v tej vašej by nemala chýbať.