Súčasná situácia na trhu je pre väčšinu podnikov mimoriadne náročná. Pandémia koronavírusu zastavila bežný život ľudí. V uliciach mesta už nestretneme hlúčiky zvedavých turistov, bary, krčmy a reštaurácie zívajú prázdnotou, ba dokonca i v mestskej hromadnej doprave je teraz akosi pusto.
Ako v tejto situácii neutopiť poslednú ekonomickú prosperitu a aspoň niečo zarobiť? Všimli sme si niekoľko zaujímavých príkladov, ako s krízou bojujú malé podniky v zahraničí a pripojíme aj zopár postrehov na rozšírenie obzorov. Zhrnuli sme 8 nápadov, ako adaptovať svoj biznis aktuálnym podmienkam. Nechajte sa inšpirovať.
1. Ponúkajte e-produkty a služby online
E-produkty nestoja doslova nič. Môžu vám však významne pomôcť pokračovať v prevádzke a zaujať v on-line priestore, kde momentálne všetci trávime väčšinu času. Jedinečne sa vynašiel americký kadernícky salón James Corbet Studio z Manhattanu. Priamo domov vám bezkontaktne prinesie profesionálnu sadu na farbenie vlasov. Hoci si ich zafarbíte vy sami, výsledok bude výborný vďaka on-line tutoriálom a individuálnym on-line konzultáciam s profesionálnym kaderníkom. Ženy si stále chcú farbiť vlasy, robiť nechty, niektoré zas lepiť vypadnuté umelé mihalnice. Ich problémy sa nezmenili. Čo však môžete zmeniť vy, je forma poskytovania služby.
Hovoríte si, že vy nemáte komu-čo radiť, lebo máte len malú predajňu potravín? Pridaná hodnota sa dá nájsť takmer všade. Spíšte si napríklad 5 potravín, ktoré by v prípade karantény nemali chýbať v chladničke, a vytvorte unikátnu e-kuchárku vo forme PDF súboru s 30 rôznymi receptami. Pribaľte k nej balíček s 5 potravinami z predajne a možno budete sami prekvapení, ako ľudí záujme e-kuchárka, vďaka ktorej nemusia mesiac chodiť na nákupy.
Kreativite sa medze nekladú. Urobte si prieskum na najviac kladené otázky vo vašom segmente podnikania a poskytnite svojim klientom on-line alebo telefonické konzultácie. Ako na prieskum? Prečítajte si najprv recenzie, ktoré často trefne popisujú problémy klienta. Následne sa pokúste sformulovať ich zásadné okruhy problémov. Stále nič? Tak pošlite Google form dotazník vašim top 10 klientom a spýtajte sa ich, ako si podomácky zabezpečujú službu, ktorú poskytujete, a ako by ste mohli byť nápomocní pri riešení ich problému.
2. Poskytujte službu “take away” a donášku
Ak podnikáte v oblasti gastronómie, isto viete, že by ste sa mali sústrediť na poskytnutie možnosti jedlo zabaliť a vziať si ho so sebou. Donáška sa však nemusí vzťahovať len na klasické obedové menučka. Výborným príkladom je teraz už on-line bar Bukowski. Svoje tradičné drinky pomenované po známych spisovateľov vám teraz pekne-krásne zlejú do flašky a prinesú domov od štvrtka do soboty až do jednej hodiny rána. Bezkontaktná platba kartou je samozrejmosťou. Nápad sa vám pozdáva, ale neviete, ako zabezpečiť rozvoz? V tom prípade spojte sily s kuriérskou spoločnosťou alebo lokálnou taxislužbou.
Aj malé potraviny môžu ponúkať službu “Nákup až domov”. Tá by mala zahŕňať pripravenie, zabalenie a jeho expedíciu až domov. V ďalekej Číne to už niekoľko rokov nie je nič ojedinelé. „Tam sa už takpovediac ani nepoužíva hotovosť, všetko vybavíte cez mobil“, píše v článku slovenský cestovateľ, tlmočník a bloger Pavel Dvořák. Napr. na bilbordoch na stenách v metre sú fotografie regálov zo supermarketu a pod každým tovarom je QR kód. Zatiaľ čo čakáte na spoj, môžete si zosnímať kód tovaru, ktorý chcete nakúpiť, a po príchode domov vám príde jeho donáška. Princíp doručenia nákupu na adresu môžu využiť aj malé drogérie, predajne potrieb pre domácich miláčikov, farby-laky a prakticky všetky prevádzky, ktorých produkty možno bez veľkých problémov zabaliť do krabice a poslať na cestu priamo k vám.
3. Prenajmite zariadenie
Prevádzkujete fitness centrum? Kolektívny cvičebný program môžete realizovať aj na diaľku. Nerušte naplánované kurzy jogy či indoor cyclingu… Naopak, ponúknite klientom prenájom posilňovacích strojov alebo cvičebných pomôcok ako sú TRX popruhy, podložky na jogu, balančné podložky na tabatu, činky, trampolínky, rotopedy alebo cyklotrenažéry, a oslovte ich, nech sa prihlásia cez klubovú kartu na kurz online.
Pod vedením skúseného inštruktora môže prebiehať cvičebná hodina cez online streaming na webe. Služby osobného trénera doplnené o online konzultácie ohľadom správneho stravovania k cvičebnému plánu môžete riešiť zverejňovaním pokynov pre konkrétnu cvičebnú skupinu alebo zverenca prostredníctvom článkov alebo chatu na svojej landing page, alebo cez sociálne siete. Príkladom môže byť online workout skvelého Barryho Jaya, na ktorého tréning nedá dopustiť nejedna hollywoodska hviezda. Takisto môžete zapojiť športuchtivých jedincov do cvičebnej výzvy, napr. “Chudneme doma”, “100 drepov pre pevný zadok.” a pod. Založiť môžete i facebookovú skupinu, kde účastníci kurzu budú môcť zdieľať svoje úspechy a podporovať sa. Dajte priestor nápadom.
4. Prispôsobte svoju ponuku a oslovte nový segment zákazníkov
Zmeny na trhu si vyžadujú zmenu ponuky. Pružnosť v myslení a realizovaní zmien v ponuke sortimentu a služieb je v čase krízy základom pre prežite biznisu. Rozšírte svoje portfólio. Ponúknite svojim zákazníkom nové služby alebo produkty. Ekonomický dopyt zaznamenali najmä dodacie a upratovacie služby, stolové spoločenské hry, náučné počítačové hry, konzervované potraviny, toaletné a hygienické potreby.
Príjem zákaziek môžete udržať aj ich vedľajšou výrobou a online predajom. Inšpirovať sa môžete aj veľkými koncernami, napr. firma Zornica v Bánovciach nad Bebravou, ktorá šila primárne pánske košele začala s výrobou rúšok a ochranných pomôcok pre nemocnice, automobilka Ford spolu s General Electric a 3M vyrába respirátory, liehovar St. Nicolaus aj piešťanský pivovar ŽiWell produkujú čistý lieh a dezinfekciu pre lekárne a nemocnice. Podobným spôsobom môžete udržať aj váš malý biznis. Objavil sa tiež dopyt po prenájme záhradnej techniky. Ľudia, ktorí zostali doma, majú viac času venovať sa svojej záhradke.
Zapamätajte si, kľúčová je vaša adaptabilita. Idú sviatky Veľkej noci, páry i rodiny zostávajú doma. Skúste ponúknuť donášku veľkonočného menu až domov, aby v supermarketoch zákazníci trávili čo najmenej času. Dvojice v karanténe alebo páry si budú chcieť spestriť dlhú chvíľku. Môžu oceniť párové darčekové balíčky – fľaša vína, dezert a zábavný párový kvíz, ktorý preverí, ako dobre sa poznajú. Kto povedal, že najlepšie rande nemôže byť doma?
5. Vsaďte na spoločenské hry
Nalejme si čistého vína – ľudia sa doma nudia. Spoločenské hry sú žiadaným rozptýlením pre deti i dospelých. Puzzle, pexeso, stolová hry sú v kurze ako už dávno nie. Na Slovensku si to všimla napríklad šikovná travelblogerka Jana Sweighoferová. Rozhodla sa vyrábať cestovateľské pexesá, a tak podporiť svoj biznis v čase, keď je cestovanie obmedzené.
Pexesá a puzzle môže ponúkať prakticky akýkoľvek biznis. Ak máte šikovných zamestnancov, môžete spoločne vymyslieť aj vlastnú originálnu hru. Pre prostredie hotela to môže byť napr. spoločenská hra v štýle vyriešenia vraždy v hoteli, alebo ako uniknúť z izby. Ideálne je, ak hra obsahuje aj náučné prvky a nezabudnite dať na hru svoje logo a tematicky spojiť s vašim segmentom. Herné plochy, pexeso môžete ponúknuť i v elektronickej podobe, napr. v podobe pdf-ka, ktoré si zákazníci vytlačia priamo doma.
6. Lovebrandy, nezabudnite na merch
Lovebrandy, akými sú u nás napríklad Bistro Žufaňa, Pure Nuts, zmrzlináreň Koun, alebo niektoré remeselné pivovary, si môžu dovoliť poprosiť fanúšikov o podporu cez vlastný reklamný merch. Ide o reklamné produkty, ktoré vyjadrujú spolupatričnosť k brandu. Ľudia radi preukážu podporu svojej obľúbenej značke tým, že si zakúpia a budú s hrdosťou nosiť napr. rúško s logom vašej prevádzky. Odporúčame byť naozaj originálnymi. Nebojte sa tričká, šatky, rúška či rukavice potlačiť okrem loga aj vtipným textom alebo výzvou. Príkladom môže byť značka Kompot, ktorá v limitovanom čase ponúka k nákupu nad 35 € vtipné rúška zdarma. Alebo značka Portland Gear, ktorá sa predajom doplnkového sortimentu s logom “P” usiluje udržať ekonomickú stabilitu.
7. Ponúknite zákazníkom flexibilné vouchery a zľavy
V súčasnej situácii je aktuálnym riešením ponúkať darčekové poukážky alebo tzv. super flexibilné vouchery s dlhšou dobou platnosti. Klienti teda nevyužijú službu v ubytovacích či wellness zariadeniach ihneď, ale až po uplynutí kritickej situácie, avšak za službu vám zaplatia už teraz. Podniky ponúkajúce prenájom priestorov by mali klientom, ktorí museli vzhľadom na momentálne okolnosti preložiť svadby, koncerty či konferencie, ponúknuť zľavu na prenájom pri prebookovaní termínu. Je lepšie mať v tomto prípade nižší zisk, ako nemať žiadnu tržbu. Pravidlo “Lepší vrabec v hrsti, ako holub na streche” platí aj dnes. Príkladom môže byť napr. Planeo elektro. Dlhoročným stabilným klientom môžete v prípade pokračovania v spolupráci ponúknuť výraznú doživotnú zľavu na vybraný sortiment. Je na vás, na akých podmienkach sa s nimi v konečnom dôsledku dohodnete.
8. Podporte biznis cez živé prenosy
Predaj výrobkov môžete nepriamo podporiť online streamingom procesu výroby a zaujať tak zákazníkov. Ak ste to doteraz nerobili, zmeňte to. Prevádzkujete pekáreň? Zverejnite krátke video z výroby chleba a jeho cestu až domov, s linkom kde si môžu zákazníci chlebík či dodávku iných pekárenských výrobkov objednať. Vzorom môže byť pekáreň Piroshky Piroshky, ktorá vďaka svojim streamingom trhá predajne rekordy.
Ľudia by si mohli myslieť, že premiéry v kinách, divadelné predstavenia či iné spoločenské akcie sú v tomto období nerealizovateľné. Ale nemusí to tak byť. Problémom je, že sa nevyužíva potenciál, ktorý priniesla digitálna doba. Napr. kiná by mohli streamovať premiéry filmov online, ktoré môžu sledovať diváci priamo z domu, prípadne sa vrátiť ku kedysi populárnym auto kinám pod hviezdami. Pomocou videoprenosu možno naživo vysielať aj prednášky, workshopy, koncerty.
Musíme si pomáhať
V neposlednom rade si musíme všetci uvedomiť, že to ako vyjdeme z krízy, závisí od nás samých. Či nás to posilní, alebo zlomí. V čase, keď sa každá krajina separuje, je obzvlášť dôležité, aby sa podporili ekonomiku vlastného štátu. Uprednostnime preto kúpu slovenských výrobkov vždy, keď máme na výber. Pomôžme známym, keď sa na nás obrátia s prosbou o pomoc alebo radu, ako vlastne na ten live stream. Niektoré pravdy sa jednoducho nikdy nezmenia. A tá, ktorá sa dostáva na svetlo tak, ako to tu už dávno nebolo, je: SPOLU SME SILNEJŠÍ. A preto hlavu hore a #spolutozvladneme